Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Kas jāņem vērā solidaritātes nodokļa maksātājiem 2018. gadā (3/4/18)

Solidaritātes nodokli (SN) kopš 2016. gada piemēro ienākumiem, kas pārsniedz Ministru kabineta noteiktos valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) griestus. Šāds princips saglabāsies arī šogad. Taču SN maksāšana sniegs nodokļa maksātājiem arī zināmu labumu, jo atšķirībā no iepriekšējās kārtības SN maksājumus izmantos gan veselības aprūpei, gan sociālajai apdrošināšanai, kā arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksājumiem. Kopumā SN regulējums kļūs nodokļa maksātājiem labvēlīgāks. Šajā rakstā – par šo principu un SN maksātāju pienākumiem saskaņā ar jauno regulējumu.

 

Darba devēja pienākums
 
Tāpat kā līdz šim, arī šogad darba devēja pienākums būs aprēķināt un iemaksāt budžetā VSAOI un SN, piemērojot atbilstošo VSAOI likmi visam bruto algotā darba ienākumam. VSAOI pamatlikme 2018. gadā ir 35,09% (11% darba ņēmēja daļa un 24,09% darba devēja daļa). Darba devējs piemēro visu darba ņēmēja VSAOI un SN apmēru kā attaisnoto izdevumu darbinieka algotā darba ienākumam.
 
Tālāk VSAOI un SN sadalījumu administrē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA), ņemot vērā VSAOI gada griestus, kas 2018. gadā ir 55000 eiro. Turklāt no 2018. gada VSAA administrēs arī SN tālāko sadalījumu, kas aprakstīts nākamajā sadaļā.
 
SN sadalījums un korekcijas
 
Atbilstoši SN likumam, kas stājās spēkā šā gada 1. janvārī, iemaksāto SN sadalīs šādi:
  • 1 procentpunkts veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanai, kas sastāv no 0,5 procentpunkta darba ņēmēja SN daļas un 0,5 procentpunkta darba devēja SN daļas;
  • 4 vai 10 procentpunkti nodokļa maksātāja privātajā pensiju fondā, ja persona attiecīgi ir vai nav 2. pensiju līmeņa dalībnieks;
  • 10,5 procentpunkti kļūst par IIN;
  • pārējais nonāk valsts pensiju speciālajā budžetā.
SN likums nenosaka atšķirīgu sadalījumu, ja personai VSAOI likme ir zemāka par pamatlikmi. Tātad fiksētie procentpunkti attiecas uz visiem SN maksātājiem neatkarīgi no to valsts sociālās apdrošināšanas statusa un piemērotās VSAOI likmes. Attiecīgi tiem VSAOI maksātājiem, kam likmes ir zemākas par pamatlikmēm, valsts pensiju speciālajā budžetā tiks novirzītas mazākas naudas summas.
 
Tabulā piedāvājam salīdzinājumu, balstoties uz piemēru:
  1. algas nodokļus SN maksātājam piemēro darba devējs;
  2. tiek iesniegta gada ienākumu deklarācija (GID).
Piemērā esam pieņēmuši, ka darba ņēmējs ir iesniedzis savu algas nodokļu grāmatiņu un darba ņēmēja ienākumam, izmaksājot algu, drīkst piemērot 20% IIN, bet neapliekamo minimumu nepiemēro, jo ienākums pārsniedz 1000 eiro mēnesī.
 

 

Ikmēneša aprēķins

Mēnesī

Gadā (mēnesī x 12)

1

Bruto summa

5000,00

60000,00

2

VSAOI un SN darba ņēmēja daļa (2 = 1 x 11%)

550,00

6600,00

3

Ar IIN 20% apliekamais ienākums (3 = 1667 – 2)

1117,00

13404,00

4

IIN 20% (4 = 3 x 20%)

223,40

2680,80

5

Ar IIN 23% apliekams ienākums (5 = 1 – 1667)

3333,00

39996,00

6

IIN 23% (6 = 5 x 23%)

766,59

9199,08

7

KOPĀ IIN 20% un IIN 23% (7 = 4 + 6)

989,99

11879,88

8

Neto summa (8 = 1 – 2 – 7)

3460,01

41520,12

 

 

Ikmēneša aprēķins

Pārrēķins, iesniedzot GID

Darba devējs

1

Bruto summa

60000,00

60000,00

2

VSAOI un SN (2 = 1 x 11%), tostarp:

6600,00

6600,00

2.1

VSAOI (2.1 = 55000 x 11%) un

6050,00

 

2.2

SN (2.2 = 1 – 55000) x 11%

550,00

 

3

SN daļa, kas pāriet uz IIN (3 = (1 – 55000) x 10,5%)

525,00

 

4

Attaisnotie izdevumi pēc korekcijas (4 = 2 – 3)

6075,00

 

5

Ar IIN 20% apliekams ienākums (5 = 20004 – 4)

13929,00

13404,00

6

IIN 20% (6 = 5 x 20%)

2785,80

 

(2680,80 + 20% (525))

2680,80

7

Ar IIN 23% apliekams ienākums (7 = 55000 – 20004)

34996,00

39996,00

8

IIN 23% (8 = 7 x 23%)

8049,08

9199,08

9

IIN 31,4% (9 = (1 – 55000) x 31,4%)

1570,00

(9199,08 –8049,08 + (80% x 525))

 

10

KOPĀ piemērojamais IIN (10 = 6 + 8 + 9)

12405,00

 

11

Pie darba devēja samaksātais IIN un SN daļa, kas pāriet uz IIN (11 = 13404 + 9199,08 + 3)

12405,00

 

12

IIN piemaksa/pārmaksa (12 = 10 – 11)

0

 

 
SN maksātāju pienākumi
 
SN maksātājam būtu jāsaņem paziņojums no VSAA, lai sniegtu informāciju par savu izvēlēto 3. pensiju līmeni, uz kuru tiks pārskaitīti attiecīgi 4 vai 10 procentpunkti no SN iemaksām. 60 dienu laikā no paziņojuma saņemšanas ir jāpaziņo VSAA par savu izvēlēto 3. pensiju līmeni. Neizpildot šo pienākumu sešu mēnešu laikā pēc 60 dienu termiņa beigām, attiecīgā SN daļa tiks ieskaitīta valsts pensiju kopējā budžetā.
 
Tāpat SN maksātājam atbilstoši likumam “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” būs pienākums no laikposmā 2019. gada 1. aprīļa līdz 1. jūnijam iesniegt savu GID par 2018. gadu, lai veiktu SN un IIN pārrēķinu (kā parādīts iepriekšējā piemērā).
 
Vēršam uzmanību, ka SN maksātāji ir arī autoratlīdzību saņēmēji, kuru ienākums pārsniedz 55000 eiro gadā. Tā kā atbilstoši 2017. gada 19. decembra grozījumiem MK noteikumos Nr. 899 “Likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” normu piemērošanas kārtība” autoratlīdzībām piemēro progresīvo IIN likmi, iesniedzot GID, arī uz autoratlīdzību saņēmējiem attieksies SN un IIN pārrēķins.
 
Satversmes tiesas lēmuma ietekme
 
2017. gada 19. oktobrī stājās spēkā Satversmes tiesas spriedums lietā Nr. 2016-14-01 “Par Solidaritātes nodokļa likuma 3., 5., 6., 7. un 9. panta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 109. pantam.” Satversmes tiesa lēma, ka 3., 5., 7. un 9. pants netiks skatīts Satversmes tiesā vai arī tas atbilst Satversmei.
 
Taču 6. pants, kurš nosaka SN likmes pielīdzināšanu VSAOI likmei, kas nozīmē atšķirīgu SN likmi atkarībā no personas valsts sociālās apdrošināšanas statusa, ir atzīts par neatbilstošu Satversmei un zaudēs spēku 2019. gada 1. janvārī. Tātad nākamgad ir sagaidāmi SN likuma grozījumi, kuriem būtu jānosaka tāda SN likme, kas nav atkarīga no personas valsts sociālās apdrošināšanas statusa.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu