Izmaksu segmentācija ir būtiska uzņēmumiem, kuri cenšas uzlabot savu rentabilitāti un darbības efektivitāti. Izdevumu klasificēšana palīdz uzņēmumiem rast izmaksu ietaupīšanas iespējas, uzlabot resursu sadalījumu un pieņemt datos balstītus stratēģiskos lēmumus. Šis process nodrošina detalizētu izpratni par dažādiem izmaksu faktoriem un to ietekmi uz uzņēmuma vispārīgo finanšu stāvokli.
Lai nodrošinātu precīzu un jēgpilnu izmaksu segmentāciju, uzņēmumiem jāievāc visaptveroši un kvalitatīvi ieejas dati:
Ieejas dati |
Piemēri |
Darījumu uzskaite |
Pārdošana, iepirkumi, pakalpojumu maksa, rēķini |
Piegādātāju cenu informācija |
Precēm un ārpakalpojumiem |
Krājumu aprites rādītāji |
Resursu izmantošanas rādītāji |
Pamatlīdzekļu dati |
Tehnoloģiskā infrastruktūra pakalpojumiem |
Darbaspēka izmaksas un noslodze |
Nostrādātās stundas, darbinieku produktivitāte, izmaksas |
Klientu dati |
Demogrāfiskie dati, dzīves cikla vērtība, pakalpojumu vēsture |
Pakalpojumu līmeņa dati |
Līgumu veidi, pakalpojumu līmeņi, rezultāti |
Darbības efektivitātes rādītāji |
Piegādes laiki, kļūdu procents, atkārtotas apkalpošanas incidenti |
Tehnoloģiju izmantošana |
Ar programmatūru un aparatūru saistītas izmaksas |
Ir būtiski nodrošināt datu kvalitāti. Tas nozīmē attīrīt datu kopas, lai likvidētu dublikātus un izlabotu kļūdas, kā arī integrēt datus no vairākiem avotiem, piemēram, ERP1 sistēmām, izklājlapām, grāmatvedības programmām un CRM2 sistēmām, lai nodrošinātu datu pilnību. Optimālam datu dimensiju apjomam ir nepieciešams līdzsvars starp detalizāciju un ērtu pārvaldību. Atkarībā no uzņēmuma specifikas parasti tās ir 8–12 dimensijas, piemēram, departaments, izmaksu centrs, projekts, preču/pakalpojumu veids, periods.
Sākotnējai segmentācijai uzņēmuma sistēmā bieži var piemist trūkumi. Nepilnīgi ieraksti var rasties tad, ja trūkst datu atsevišķiem laukiem, radot trūkumus un neatbilstības segmentācijas procesā. Arī neveiksmīga datu sinhronizācija starp platformām var novest pie datu neatbilstībām. Modernie rīki un tehnoloģijas var palīdzēt efektīvi novērst šos trūkumus. Datu noliktavas risinājumi (piemēram, Google BigQuery vai Amazon Redshift), lielo datu apstrādes sistēmas (piemēram, Apache Spark) un datu pārveides rīki (piemēram, Alteryx, Power Query vai pielāgoti skripti) nodrošina strukturētu un saprotamu izmaksu segmentāciju. Šie rīki ne tikai automatizē datu apstrādi, nodrošinot konsekvenci un kļūdu samazinājumu, bet arī nodrošina skaidru dokumentāciju attiecībā uz segmentācijas sasniegšanu un vērā ņemtajiem faktoriem.
Datu ievākšana un pirmapstrāde
Automatizēta datu attīrīšana
Segmentācijas loģikas ieviešana
Pamatošana un pielāgošana
Pārskati un vizualizācija
Tiklīdz dati ir segmentēti, kļūst vieglāk sagatavot dažādus pārskatus, kuri ir būtiski lēmumu pieņemšanai gan ražošanas, gan pakalpojumu uzņēmumos:
Lai gan datu kvalitāte un modernie rīki būtiski uzlabo segmentācijas procesu un gala pārskatu kvalitāti, ļaujot pieņemt datos balstītus lēmumus, ir svarīgi atzīt, ka katram uzņēmumam piemīt unikālas īpašības, kuras būtu jāņem vērā. Šis raksts sniedz pārskatu par pamatprincipiem un rīkiem, taču katra uzņēmuma specifikai būs nepieciešamas nozares speciālista zināšanas, lai atklātu un ieviestu unikālajam kontekstam pielāgotas papildu nianses. Vispārīgo praksi ir svarīgi pielāgot biznesa specifikai, lai maksimāli izmantotu izmaksu segmentācijas potenciālu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuDaudzi uzņēmēji ir sākuši apsvērt iespēju par savu preci vai pakalpojumu norēķināties ar virtuālo valūtu jeb kriptovalūtu vai saņemt maksājumus šajā formā. Daži pat apsver domu iegādāties virtuālo valūtu kā finanšu instrumentu. Kas īsti ir virtuālā valūta un kā to pareizi uzskaitīt? Šajā rakstā atradīsiet detalizētu izklāstu par virtuālās valūtas būtību un uzskaiti.
Uzņēmumi veic vairākas paralēlas digitalizācijas aktivitātes – digitalizē dokumentu plūsmu, rēķinus un ražošanas iekārtu datus, automatizē piegādes ķēdi, ievieš jaunas sistēmas. Tās visas ir svarīgas un vajadzīgas darbības, kas uzlabo uzņēmuma konkurētspēju, samazina manuālā darba apjomu un palielina darbinieku apmierinātību. Jauni digitalizācijas projekti vairojas kā sēnes pēc lietus, un kļūst arvien grūtāk tos vienlaikus stumt uz priekšu. Atteikties no kāda projekta arī grūti, jo ikviens no tiem sola uzņēmumam labu rezultātu. Darbinieki izdeg un vairs nespēj gan pildīt savu ikdienas darbu, gan piedalīties visos projektos. Šķietami vienkāršākais risinājums – uzņēmuma valde izvēlas, kuru projektu turpināt un kuru – ne. Tomēr tā nenotiek, un šādas palīdzības gaidīšana nav pamatota vairāku iemeslu dēļ.
Šajā rakstā aplūkosim tiesas spriedumu, kur Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārbaudē tika konstatēts, ka uzņēmuma grāmatvedībā izdevumos iegrāmatotie rēķini neatbilda Grāmatvedības likuma prasībām. Nodokļu audita rezultātā tika secināts, ka šos rēķinus nevar atzīt par grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem, jo pretī nebija sniegts pakalpojums un rēķini nebija pareizi noformēti. Līdz ar to uzņēmumam izveidojās papildus maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) saistības vairāk nekā 5 miljoni eiro.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).