Izklaides un mediju (I&M) nozares globālie ieņēmumi pērn ievērojami apsteidza pasaules ekonomikas vispārīgo izaugsmi. Pēc 2020. gadā pieredzētā 2,3% krituma, ko izraisīja pandēmija, I&M ieņēmumi 2021. gadā palielinājās par 10,4% – no 2,12 triljoniem līdz 2,34 triljoniem USD. Nozarei kļūstot digitālākai un mobilākai, kā arī arvien vairāk uzmanības veltot jauniešu auditorijai, izaugsmi pamatā veicina virtuālā realitāte (VR), videospēles un reklāma digitālajā vidē. Šie secinājumi izriet no PwC 23. gadskārtējās analīzes “Global Entertainment and Media Outlook 2022–2026”, kura prognozē patērētāju un reklamētāju tēriņus 52 valstīs un teritorijās.
Būtiskie secinājumi:
I&M nozares pārveidi un tendences nosaka tas, kā patērētāju miljardi izvēlas ieguldīt savu laiku, uzmanību un naudu. Pandēmija paātrināja izmaiņas patērētāju uzvedībā un digitālo risinājumu attīstībā, kas uz visiem laikiem ietekmēs turpmākās izaugsmes virzienus. Dažas no nozarēm, kas pandēmijas laikā piedzīvoja vērā ņemamu attīstības lēcienu, nespēs saglabāt šo izaugsmi, turpretī citas – agrāk tā dēvētās nišas nozares – turpinās attīstīties. Šobrīd veidojas jauna patērētāju bāze, kas ir jaunāka, digitālāka un vairāk aizraujas ar straumēšanu un videospēlēm nekā pašreizējā patērētāju populācija, kas neizbēgami ietekmēs nozares nākotni.
I&M nozares iespaidīgā izaugsme un potenciāls sev līdzi nes arī dažādus izaicinājumus, kas var radīt ievērojamu plaisu uzņēmumu attīstībā un spējā pielāgoties, kā arī veicināt polarizāciju sabiedrībā. Veidojas jauni uzvedības modeļi un mijiedarbības principi, kuri neizbēgami ietekmē gan pakalpojumu sniedzējus, gan patērētājus. Uzņēmumu vidū joprojām būs intensīva konkurence un nemitīga cīņa tehnoloģiju inovāciju jomā, tātad ikviens uzņēmums I&M jomā var pēkšņi atpalikt no konkurentiem.
Ne pārāk tālā nākotnē metaverss varētu kļūt par satriecoši reālistisku pasauli, kur fiziskas personas piekļūst imersīvajai virtuālajai pieredzei, izmantojot VR brilles vai citu savienotājierīci. Arvien vairāk tehnoloģiju uzņēmumu pasaulē pievērš uzmanību un sola sniegt jaunu pieredzi šajā nākotnes kibertelpā, kurā satiekas virtuālā un reālā pasaule. Metaverss ir evolūcija, kas var būtiski mainīt uzņēmumu un patērētāju mijiedarbību ar precēm un pakalpojumiem, kā arī savstarpēji, metaversa potenciālajai finanšu un ekonomiskajai vērtībai sniedzoties daudz tālāk par VR. Liela daļa ieņēmumu, kas saistīti ar videospēlēm, mūzikas priekšnesumiem, reklāmu un pat e-komerciju, ar laiku varētu pārcelties uz metaversu. Cik lielas ir I&M iespējas metaversā? Strauji augošais VR tirgus ir vērā ņemams sākumpunkts. Šobrīd tas ir viens no mazākajiem analizētajiem segmentiem, bet 36% globālo tēriņu pieaugums iepriekšējā gadā norāda uz tā ilgtermiņa potenciālu.
Tehnoloģiju attīstība, kas ietekmē gan mūsu pieredzi, gan mijiedarbību ar pasauli, nenoliedzami atvieglo mūsu ikdienu, ietaupa laiku un sniedz jaunas iespējas. Uzņēmumiem šobrīd ir ļoti svarīgi izprast savu patērētāju un tirgus radītos izaicinājumus, lai spētu turēt līdzi tehnoloģiju inovācijām un atrastu pareizo līdzsvaru.
PwC “Global Entertainment and Media Outlook” kopā ar pavadošo publikāciju “Fault Lines and Fractures: Innovation and Growth in a New Competitive Landscape” piedāvā I&M patērētāju un reklāmas globālo tēriņu padziļinātu analīzi. “Outlook” iekļauj gan piecgades vēsturiskos, gan piecgades prognozētos datus, kā arī komentārus par 16 nozares segmentiem 52 teritorijās. Vairāk informācijas šeit.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada martā PwC veica aptauju Global Workforce Hopes and Fears, saņemot atbildes no 52 195 respondentiem, kas ir nodarbināti vai ir aktīvi darba tirgū. Tā ir viena no lielākajām jebkad veiktajām pasaules darbaspēka aptaujām un aptvēra dažādas nozares, demogrāfiskās grupas un darba modeļus 44 valstīs un teritorijās.
Šodienas realitāte rāda, ka ilgtspējas jautājumi, kurus biznesa vidē apzīmē ar trīs angļu vārdu environmental, social, governance (vide, sociālā joma un pārvaldība) saīsinājumu ESG, izvirzās uzņēmumu jauno stratēģiju centrā, tādējādi arvien vairāk pieaug arī ilgtspējas vadītāju un ESG ekspertu loma uzņēmumos un to pārvaldības struktūrā. Mūsdienīgam ilgtspējas jeb ESG vadītājam ir ne tikai jāizprot dažādo ESG jautājumu savstarpējā mijiedarbība un ietekme uz uzņēmuma darbības virzieniem, bet jāspēj tos integrēt uzņēmuma darbībā, iedvesmojot pārējos rīcībai. PwC jaunākais pētījums “Empowered Chief Sustainability Officers” sniedz ieskatu, kā ir mainījusies ESG vadītāja loma laika gaitā un kā šie vadītāji var radīt taustāmu ietekmi uzņēmumos, savienojot dažādos ESG aspektus ar uzņēmuma darbību, tādējādi veicinot uzņēmuma pārveidi un virzību uz ilgtspējīgāku darbību. Viens no galvenajiem pētījuma secinājumiem ir, ka uzņēmumi, kuru pārvaldības struktūrā ir skaidri definēta ESG vadītāja loma, spēj sasniegt augstākus rādītājus ilgtspējas jomās.
Piedāvājam noklausīties PwC podkāstu par grāmatvedības kontroles sistēmu, par Valsts ieņēmumu dienesta plāniem ieviest sodus par obligāti iesniedzamo deklarāciju un ziņojumu iesniegšanas termiņa kavējumiem, kā arī par aktualitātēm saistībā ar uzņēmuma pārejas jautājumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).