Turpinot iepriekšējā nedēļā aizsākto apskatu par Finanšu ministrijas rosinātajām izmaiņām likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN), šajā rakstā – par plānotajām izmaiņām attiecībā uz IIN aprēķināšanas, deklarēšanas un maksāšanas kārtību.
Projekts paredz pilnveidot IIN likumā pašlaik ietverto vispārējo iedzīvotāju ienākumu deklarēšanas sistēmu, lai nodrošinātu optimālu iespēju VID kontrolēt, vai deklarētais naudas līdzekļu apmērs neliecina par izvairīšanos no nodokļiem, precizēt nodokļa maksāšanas termiņus un ieviest normas, kas regulē IIN pārmaksas atmaksas kārtību.
Plānots papildināt IIN likuma 7. pantu ar otro daļu, nosakot, ka līdzekļi, ko nodokļa maksātājs (NM) saņem no personas, ar kuru ir laulībā vai radniecībā līdz trešajai pakāpei Civillikuma izpratnē:
uzturam, izglītībai, ārstniecībai, kopīgu mājsaimniecības izdevumu un līdzīgu sadzīves izdevumu segšanai, nav uzskatāmi par personas ar IIN apliekamiem ienākumiem. Tātad, ja tiek saņemti šādi maksājumi, tie nav jādeklarē gada ienākumu deklarācijā (GID).
Taču šī norma neattiecas uz saņemtiem dāvinājumiem. Ja līdzekļi tiek uzdāvināti, nenorādot kādu no minētajiem izlietošanas mērķiem, ienākumam IIN nebūs jāpiemēro, tomēr GID būs jādeklarē, ja dāvinājuma kopsumma gadā pārsniedz 10 000 eiro.
Jāatzīst, ka likumprojektā šobrīd nav skaidrots, kā pierādīt, ka līdzekļi ir izlietoti konkrētam mērķim, un nav atrunāts, kā apliecināt maksājuma mērķi, ja līdzekļus piešķir skaidrā naudā. Saskaņā ar likumprojekta anotāciju tiek pieņemts, ka šie izdevumi ir:
Šaubu gadījumā VID ir tiesības vērtēt katru darījumu pēc ekonomiskās būtības, analizējot situācijas faktiskos apstākļus (personu dzīves apstākļus, mantisko stāvokli, parādsaistības u.c.).
Šobrīd IIN aprēķināšanas, deklarēšanas un maksāšanas kārtību regulē IIN likuma 19. pants. Likumprojekts paredz šo pantu izslēgt un iekļaut 19.1 pantu, kas regulētu jauno IIN aprēķināšanas un maksāšanas kārtību, kā arī noteiktu GID iesniegšanas termiņu un IIN pārmaksas atmaksas kārtību.
Jaunā kārtība paredz, ka VID katra gada 1. aprīlī visām personām izveido GID sagatavi ar informāciju, kas ir VID rīcībā par iepriekšējo gadu, un, ja šajā sagatavē ir aprēķināts maksājamais IIN, tad informē par to NM līdz pēctaksācijas gada 1. jūnijam. NM var precizēt un papildināt GID sagatavi, iesniedzot to VID līdz pēctaksācijas gada 1. jūlijam. Ja precizējumi un papildinājumi netiek veikti līdz 2. jūlijam, tad VID pieņem, ka NM piekrīt GID sagatavē ietvertajai informācijai un aprēķinātajam nodoklim, akceptē GID un uzskata to par iesniegtu.
Plašāk par jauno IIN aprēķināšanas un deklarēšanas kārtību informēsim, kad grozījumi stāsies spēkā, jo šobrīd likumprojektā tiek paredzēti specifiski nosacījumi, kad nodokļu rezidentam un nerezidentam ir pienākums iesniegt GID.
GID iesniegšanas termiņš
Saskaņā ar likumprojektu GID jāiesniedz līdz pēctaksācijas gada 1. jūlijam neatkarīgi no ienākuma apmēra. Tādējādi tiek ieviests vienots GID sagatavošanas un iesniegšanas termiņš, pielīdzinot to solidaritātes nodokļa maksātājiem noteiktajam termiņam – no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam pēctaksācijas gadā.
IIN maksāšanas kārtība
Ieviešot vienotu GID iesniegšanas termiņu, mainīsies IIN samaksas termiņš. Tātad, ja tiks aprēķināts papildus maksājamais IIN, tas būs jāsamaksā valsts budžetā līdz pēctaksācijas gada 23. augustam.
NM saglabā tiesības aprēķināto IIN iemaksāt vienotajā nodokļu kontā, sadalot maksājumu trīs daļās, taču ir mainīti samaksas termiņu nosacījumi un palielināts slieksnis maksājuma dalīšanai. Atbilstoši plānotajai kārtībai, ja aprēķinātais IIN pārsniedz 900 eiro (iepriekš 640 eiro), tad maksājumu var veikt līdz pēctaksācijas gada 23. augustam, 23. septembrim un 23. oktobrim, sadalot maksājumu vienādās daļās.
IIN pārmaksas atmaksas kārtība
Likumprojekts paredz – ja IIN pārmaksa ir mazāka par vienu eiro, tad VID atmaksu NM neveiks.
Pārmaksātā nodokļa līdzšinējais atmaksas termiņš ir trīs mēneši no GID iesniegšanas dienas. Jaunā kārtība paredz šādus atmaksas termiņus:
Atmaksu 30 dienu termiņā veiks, ja izpildās šādi nosacījumi:
Likumprojekts atrodas izskatīšanas gaitā, un var tikt ieviestas izmaiņas un papildinājumi. Tāpat ir plānoti grozījumi, kas skartu solidaritātes nodokļa maksātājus. Turpināsim sekot līdzi likumprojektu gaitai un informēsim par to virzību.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuSeptembra beigas bijušas ražīgas ne vien lauksaimniekiem, bet arī ministrijām. Finanšu ministrija (FM) rosinājusi veikt izmaiņas likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN), ietverot tās divos grozījumu projektos. Šajā rakstā – par attaisnoto izdevumu groza papildināšanu ar jauniem produktiem, attālinātā darba kompensācijām un citām ar IIN neapliekamo ienākumu grupām, kam palielināts atbrīvojuma slieksnis, kas provizoriski stāsies spēkā ar 2024. gada 1. janvāri.
Darbaspēka datu kvalitatīva analīze spēj pārveidot to, kā organizācijas pieņem lēmumus un optimizē savus resursus. Tā kļuvusi ļoti svarīga mūsdienu talantu pārvaldības, darbinieku iesaistīšanas, veiktspējas pārvaldības un produktivitātes vajadzībām. Jau iepriekšējos rakstos apskatījām cilvēkresursu (HR) tehnoloģiju ieviešanas nozīmību, izceļot kvalitatīvas HR datu analīzes veikšanu un izmantošanu biznesa mērķiem. Šajā rakstā apskatīsim dažādas darbaspēka datu kategorijas, kuras uzņēmumi iekšēji var apkopot. Uzkrāto datu analīze palīdzēs iegūt priekšstatu par to, kas darbojas un kas jāuzlabo, ļaujot ātrāk identificēt problēmjautājumus un nākt klajā ar risinājumiem, laikus pārskatot un uzlabojot procesus.
Pirms kāda laika Rīgas apgabaltiesa pasludināja spriedumu lietā Nr. CA-1102-22/7 par bijušā darbinieka tiesībām piedzīt no darba devēja neizmaksāto darba samaksu par nosūtījuma periodu, kā arī par dienas naudas koncepta piemērošanu un no tā izrietošajām tiesībām iekļaut to darbinieka stundas tarifa likmē. Ņemot vērā plaši izplatīto praksi darbiniekiem izmaksāt dienas naudu, aicinām lasītājus iepazīties ar tiesas lēmumu, kurā tā definējusi savu redzējumu par juridiski pamatotām dienas naudas izmaksām un tās iekļaušanu kopējā atalgojumā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).