2017. gada 18. decembrī ESAO ir publicējusi nodokļu paraugkonvencijas jaunāko redakciju, kurā iekļautas izmaiņas attiecībā uz nodokļa bāzes samazināšanu un peļņas novirzīšanu (BEPS).
BEPS ieviešana
ESAO ir īstenojusi vairākus pasākumus, lai ieviestu BEPS aspektus starptautiskajā nodokļu piemērošanā, piemēram, daudzpusējā konvencija BEPS novēršanas pasākumu ieviešanai attiecībā uz nodokļu konvencijām. Mēs jau aplūkojām šo konvenciju 2017. gada 18. un 25. jūlija Īsziņās (“Tapis likumprojekts par daudzpusējo konvenciju BEPS ietvaros”). Šī daudzpusējā konvencija piedāvā risinājumus jau noslēgtajām divpusējām nodokļu konvencijām, savukārt jaunā paraugkonvencija kalpos par pamatu turpmākajām nodokļu konvencijām.
Daudzas valstis izmanto paraugkonvenciju kā pamatu vairāk nekā 3 000 nodokļu konvencijām. Paraugkonvencijā ir iestrādātas BEPS normas šādās jomās:
- Atšķirības hibrīdinstrumentu aplikšanā ar nodokļiem (2. darbība “Novērst atšķirības nodokļu piemērošanā hibrīdinstrumentiem”);
- Nodokļu konvenciju ļaunprātīga izmantošana (6. darbība “Novērst starptautisko līgumu ļaunprātīgu izmantošanu”);
- Pastāvīgās pārstāvniecības (PP) definīcijas paplašināšana (7. darbība “Novērst mākslīgu izvairīšanos no PP statusa”);
- Nodokļu strīdu risināšanai paredzētās savstarpējās saskaņošanas procedūras uzlabošana (14. darbība “Uzlabot strīdu risināšanas procedūru efektivitāti”).
Paraugkonvencijas pilno redakciju, kurā ietilpst komentāri, ārpus ESAO esošo valstu viedokļi un vēsturiskas piezīmes, ESAO ir solījusi publicēt šogad.
2017. gada decembrī ESAO ir apstiprinājusi šādas izmaiņas paraugkonvencijā un attiecīgajos komentāros:
Panti
|
Apraksts
|
Attiecīgā BEPS darbība
|
Nosaukums un preambula
|
Nosaukums nomainīts uz “Konvencija nodokļu dubultās uzlikšanas novēršanai attiecībā uz ienākuma un kapitāla nodokļiem, kā arī nodokļu nemaksāšanas un izvairīšanās no nodokļu maksāšanas novēršanai,” un preambulā skaidrots, ka paraugkonvencijas mērķis ir novērst nodokļu dubulto uzlikšanu, neradot nodokļu nepiemērošanas vai samazinātas piemērošanas iespējas, nemaksājot nodokļus vai izvairoties no nodokļu maksāšanas.
|
Ziņojums par 6. darbību “Novērst starptautisko līgumu ļaunprātīgu izmantošanu”
|
1. pants
|
Izmaiņas normā par caurskatāmu uzņēmumu norāda, ka Konvenciju piemēro fiskālā ziņā pilnīgi vai daļēji caurskatāmiem uzņēmumiem atbilstoši Līgumslēdzējas valsts nodokļu normatīvajiem aktiem, ciktāl ienākums nodokļu vajadzībām ir uzskatāms par rezidenta ienākumu. Konvencija neietekmē Līgumslēdzējas valsts nodokļu piemērošanu saviem rezidentiem, izņemot attiecībā uz konkrētiem punktiem (7. panta 3. punkts, 9. panta 2. punkts un 19., 20., 23. [A] [B], 24., 25., un 28. pants).
|
Ziņojums par 2. darbību “Novērst atšķirības nodokļu piemērošanā hibrīdinstrumentiem”
|
3. pants
|
Izmaiņas precizē terminu “starptautiskā satiksme” un definē “atzītu pensiju fondu” ar attiecīgām izmaiņām komentāros par pensiju fondu rezidenci atbilstoši nodokļu konvencijai, lai pensiju fondu uzskatītu par rezidentu tā dibināšanas valstī neatkarīgi no tā, vai tas gūst labumu no ierobežota vai pilnīga atbrīvojuma no nodokļiem šajā valstī.
3. pantā iekļautas izmaiņas arī attiecībā uz strīdu risināšanu, lai novērstu šaubas, ka gadījumā, ja kompetentās iestādes ir kopīgi vienojušās par kāda nedefinēta termina nozīmi, šī termina nozīme valsts normatīvo aktu izpratnē nebūs piemērojama.
|
Ziņojums par 6. darbību “Novērst starptautisko līgumu ļaunprātīgu izmantošanu”
Ziņojums par 14. darbību “Uzlabot strīdu risināšanas procedūru efektivitāti”
|
4. pants
|
Izmaiņas groza izšķirošo normu, nosakot rezidenci atbilstoši nodokļu konvencijai dubultrezidentiem, kas nav fiziskas personas, ar attiecīgām komentāru izmaiņām. “Faktiskās vadības vietas” kritērijs ir nomainīts uz kompetento iestāžu savstarpēju lēmumu par faktiskās vadības vietu, personas dibināšanas vietu un citiem būtiskiem faktoriem.
|
Ziņojums par 6. darbību “Novērst starptautisko līgumu ļaunprātīgu izmantošanu”
|
5. pants
|
Izmaiņas ievieš komentārus par atsavināšanas testu, īslaicīgu uzņēmumu, nosūtījumu, uzņēmējiem un apakšuzņēmējiem, būvniecības PP, PVN reģistrācijas būtiskumu PP, sagatavošanas vai palīgdarbības kritērija paplašinātu attiecināšanu uz visiem 5. panta 4. ceturtās daļas punktiem, pretfragmentācijas normas ieviešana – jauna 4.1 daļa 5. pantā, grozījums par PP kā atkarīgo aģentu.
|
Ziņojums par 7. darbību “Novērst mākslīgu izvairīšanos no PP statusa”
|
(nobeigums sekos)