VID turpina darbu pie Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (“EDS”) modernizācijas un ar šā gada 22. jūliju ir ieviesis jaunu risinājumu – servisu saskarni Application Programming Interface (“API”). Šī risinājuma mērķis ir vienkāršot deklarāciju iesniegšanas procesu uzņēmumiem, tādējādi samazinot administratīvo slogu. Šajā rakstā – par EDS API izmantošanas iespējām.
Kas ir EDS API?
EDS API ir risinājums, kas nodrošina nodokļu un informatīvo deklarāciju un pārskatu datu iesniegšanu VID tiešsaistē pēc principa “sistēma sistēmai.” Tas nozīmē, ka uzņēmuma grāmatvedības sistēma tiek savienota ar EDS un dati no grāmatvedības sistēmas tiek nodoti VID EDS, kur lietotājam tie jāapstiprina.
Pašreizējās situācijas apraksts
EDS API izmantošana ir brīvprātīga. Šobrīd API sistēmai ir pielāgota grāmatvedības sistēma Tildes Jumis, ar kuras palīdzību Tildes Jumis mākoņpakalpojumu lietotāji var iesniegt šādas deklarācijas un informatīvos ziņojumus:
- Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija;
- Darba devēja ziņojums;
- Informācija par atteiktiem attālinātiem maksājumiem;
- Pārskats par taksometru pārvadājumiem, kas veikti, izmantojot tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu;
- PVN taksācijas perioda deklarācija;
- PVN3 – labojumu pārskats par preču piegādēm un sniegtajiem pakalpojumiem ES teritorijā;
- Taksometra skaitītāja rādījuma nolasīšanas žurnāls;
- Valsts amatpersonu saraksts;
- Ziņojums par pārrobežu shēmu.
VID turpina darbu pie EDS API risinājuma ieviešanas, lai ar tā palīdzību varētu iesniegt arī citas deklarācijas un pārskatus.
Ar ko sākt, ja vēlas izmantot EDS API?
Lai sāktu izmantot EDS API risinājumu, jāvēršas pie uzņēmuma grāmatvedības sistēmas programmatūras izstrādātāja un jāveic grāmatvedības sistēmas pielāgošanas darbi datu nodošanai ar API servisu.
Kad pielāgošanas darbi ir pabeigti, nākamais solis ir API atslēgas iegūšana, kuru sistēma izmantos autentifikācijas pieprasījumos kopā ar lietotāja vārdu un paroli. Lai iegūtu API atslēgu, jāielogojas uzņēmuma EDS profilā un jāveic izmaiņas iestatījumos, proti, EDS sadaļā “Servisu saskarne API” jāatzīmē “Atļaut lietot”, tādējādi lietotājam tiek dota atļauja pārstāvēt nodokļu maksātāju. Pēc tam jāizvēlas spiedpoga “Izveidot” un tiks ģenerēta API atslēga. Iegūto API atslēgu kopā ar EDS lietotāja vārdu būs jāievada grāmatvedības programmas iestatījumos. Kad tas būs izdarīts, var ķerties pie atskaišu sagatavošanas un iesniegšanas EDS.
Grāmatvedības pakalpojumu sniedzējiem jāņem vērā, ka API servisa izmantošanai vairākiem uzņēmumiem minētās izmaiņas EDS profilā jāveic un API atslēga jāiegūst katram uzņēmumam atsevišķi. Tildes Jumis lietotāji var atrast pamācību, kā iesniegt deklarāciju, izmantojot API servisu, Tildes Jumis
mājaslapā.