Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Direktīva par informācijas sniegšanu par pārrobežu struktūrām (3/39/18)

Šā gada 25. jūlijā ir stājusies spēkā direktīva, kas nosaka pienākumu ziņot par pārrobežu struktūrām. Šajā rakstā – īsi par jauno regulējumu.

 

Pēdējos gados valstis, starptautiskās organizācijas un ES strādā pie tādu noteikumu sagatavošanas, kas samazinātu un preventīvi novērstu krāpšanu nodokļu jomā un izvairīšanos no nodokļu maksāšanas. Šim mērķim ir izstrādāts Rīcības plāns par nodokļu bāzes samazināšanas un peļņas novirzīšanas ierobežošanu (Base Erosion and Profit Shifting jeb BEPS). Šī plāna pamatmērķis ir panākt, lai uzņēmuma peļņu apliktu ar nodokli tajā valstī, kurā tā ir reāli gūta, nepieļaujot iespēju likumīgi novirzīt peļņu uz citām, bieži vien zemāku nodokļu valstīm vai teritorijām.
 
Viens no būtiskiem instrumentiem BEPS ietvaros cīņā pret pārrobežu krāpšanu nodokļu jomā ir šā gada 25. jūnijā pieņemtā ES direktīva (turpmāk tekstā – DAC6).
 
DAC6
 
DAC6 uzliek pienākumu sniegt informāciju par agresīvām nodokļu struktūrām to izstrādē iesaistītajām personām. Šis pienākums attiecas tikai uz pārrobežu struktūrām, t.i., tādām, kas izveidotas divās vai vairākās ES dalībvalstīs vai arī dalībvalstī un trešajā valstī. Ar iegūto informāciju dalībvalstu nodokļu administrācijas dalīsies informācijas apmaiņas procesa ietvaros.
 
DAC6 nosaka pazīmes, kuras konstatējot, var secināt, ka nodokļu maksātājs plāno īstenot vai jau ir īstenojis agresīvu nodokļu struktūru, uz kuru attiecas ziņošanas pienākums. Tomēr jāatzīst, ka šobrīd pieejamās pazīmes ir diezgan plaši un vispārīgi formulētas. Tādēļ ir svarīgi sagaidīt dalībvalstu nacionālajos normatīvajos aktos ieviesto regulējumu, lai saprastu, kas tiks uzskatīts par agresīvu struktūru katrā dalībvalstī. Dalībvalstīm ir jāievieš DAC6 normas līdz 2019. gada 31. decembrim.
 
Vispārīgā gadījumā agresīva nodokļu plānošana būtu jākonstatē tad, kad nodokļu maksātājs gūst nodokļu labumu, izmantojot atšķirības dažādu valstu nodokļu sistēmās, un šāda labuma gūšana ir vienīgais iemesls, kāpēc agresīvā struktūra tiek izveidota.
 
Kam ir pienākums ziņot?
 
Pienākums ziņot nodokļu administrācijai ir –
  1. starpniekam (ikviena persona, kas iesaistīta agresīvas struktūras izveidošanas un īstenošanas jebkurā posmā, piemēram, juristi, konsultanti);
  2. nodokļu maksātājam (ikviena persona, kas plāno vai īsteno agresīvu struktūru).
Termiņi
 
Pirmie ziņojumi būs jāiesniedz ar 2020. gada 1. jūliju un dalībvalstu nodokļu administrācijas informācijas apmaiņas procesa ietvaros apmainīsies ar attiecīgajiem datiem līdz 2020. gada 31. oktobrim. Ar spēkā stāšanās brīdi DAC6 darbosies arī retrospektīvi.
 
Kādas ir agresīvas nodokļu plānošanas pazīmes?
 
Pazīmes, kuras konstatējot, ir jāsniedz informācija, ir apkopotas DAC6 4. pielikumā un sadalītas piecās kategorijās (A–E).
 
Būtiski, ka A un B kategorijas pazīmes, kā arī daļa no C pazīmēm ir jāņem vērā un jāvērtē tikai tad, ja tiek izpildīts galvenā ieguvuma tests, proti, var konstatēt, ka galvenais ieguvums vai viens no galvenajiem ieguvumiem, ko persona var pamatoti sagaidīt no struktūras, ir nodokļu priekšrocība. Lūk, daži piemēri:
 

Kategorija

Pazīme

Piemērs

A

Vispārīgas pazīmes, kas saistītas ar galvenā ieguvuma testu

Sniedz struktūras izveides pakalpojumu, kura ietvaros starpniekam ir tiesības saņemt atlīdzību, kas atkarīga no šīs struktūras radītās nodokļu priekšrocības apmēra vai no šādas priekšrocības radīšanas fakta

B

Īpašas pazīmes, kas saistītas ar galvenā ieguvuma testu

Struktūra, kuras ietvaros iegādājas zaudējumus nesošu uzņēmumu, izbeidz tā darbību un izmanto zaudējumus, lai samazinātu nodokļa saistības, tostarp pārnesot šos zaudējumus uz citu jurisdikciju

Struktūra ar apļveida darījumiem, kuros aktīvus pārdod un vēlāk atpērk vai to vietā par tādu pašu cenu iegādājas līdzīgus aktīvus, t.i., šo struktūru izmanto bez citas primāras komerciālas funkcijas

C

Īpašas pazīmes, kas saistītas ar pārrobežu darījumiem

Struktūra, kuras ietvaros pieprasa atbrīvojumu no nodokļa dubultās uzlikšanas vienam un tam pašam ienākumam divās vai vairāk jurisdikcijās

D

Īpašas pazīmes attiecībā uz automātisku informācijas apmaiņu un faktiskajām īpašumtiesībām

Struktūra ar nepārredzamu juridisko vai faktisko īpašumtiesību ķēdi, kurā izmanto personas, juridiskus veidojumus vai struktūras, kas neveic reālu saimniecisko darbību

E

Īpašas pazīmes attiecībā uz transfertcenu noteikšanu

Struktūra ar vienpusēju vienkāršotu transfertcenu nosacījumu (t.s. drošības zonas) izmantošanu

 
Ziņojumā iekļaujamie dati
 
Obligāti ir jāsniedz šādi dati:

a) starpnieku un attiecīgo nodokļu maksātāju identifikācija;

b) informācija par vienu vai vairākām identificētajām 4. pielikumā izklāstītajām pazīmēm;

c) kopsavilkums par struktūras, par kuru ir pienākums ziņot, saturu;

d) datums, kad ir uzsākts vai tiks uzsākts struktūras īstenošanas pirmais posms;

e) informācija par nacionālo regulējumu, kādēļ struktūras izveide ir iespējama u.c.

DAC6 nosaka, ka dalībvalstu kompetencē ir paredzēt plašāku sniedzamās informācijas kopumu.
 
Ziņošanas termiņi
 
Starpniekiem būs jāsniedz informācija par ziņojamām pārrobežu struktūrām 30 dienu laikā –

a) no nākamās dienas pēc tam, kad struktūra kļūst pieejama īstenošanai; vai

b)no nākamās dienas pēc tam, kad struktūra ir gatava īstenošanai; vai

c) no brīža, kad ir uzsākts struktūras īstenošanas pirmais posms, atkarībā no tā, kurš apstāklis iestājas vispirms.

DAC6 uzliek dalībvalstīm pienākumu noteikt sodus par informācijas sniegšanas termiņa pārkāpšanu. Pati direktīva nosaka vien to, ka šādam sodam jābūt efektīvam, samērīgam un preventīvam, taču soda minimālais vai maksimālais apmērs tajā nav regulēts.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu