Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Covid-19 sekmējis klienta identifikācijas procesa digitalizāciju (3/52/20)

Pandēmijas laiks ir ne tikai atnesis ierobežojumus, bet arī paātrinājis klientu identifikācijas procesa digitalizāciju. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (“NILLTPFN”) likuma subjektu prasības pirms pandēmijas bija vairāk vērstas uz klienta klātbūtnes pārbaudi, taču ierobežojumu dēļ nākas samazināt tiešo kontaktu un radīt klientiem jaunas identifikācijas iespējas.

 

Klientu identifikācijas un izpētes process
 
Šis process ir nepieciešams, lai atpazītu klientu, analizētu tā saimniecisko darbību, iespējamos riskus (tostarp sankciju riskus), naudas līdzekļu izcelsmi un atbilstību saimniecisko darījumu mērķim, kā arī lai radītu caurspīdīgu vidi, kurā NILLTPFN likuma subjekts būtu drošs par klienta datu patiesumu un, ja nepieciešams, spētu identificēt aizdomīgus darījumus un par tiem ziņot likumā noteiktajā kārtībā.
 
Klients – fiziska persona
 
Ja fiziskā persona ir rezidents, tad identifikācijai ir nepieciešamas ziņas no personu apliecinoša dokumenta (pases vai ID kartes): vārds, uzvārds un personas kods.
 
Nerezidenta identifikācijai ir nepieciešamas šādas ziņas: vārds, uzvārds, dzimšanas datums, fotoattēls, personu apliecinoša dokumenta numurs un izdošanas datums, valsts un institūcija, kas to izdevusi.
 
Ja nerezidents ierodas klātienē, tam līdzi jābūt ieceļošanai Latvijā derīgam personu apliecinošam dokumentam.
 
Klients – juridiska persona
 
Juridiskas personas identifikācijai ir nepieciešamas šādas ziņas: nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā un faktiskā adrese, dibināšanas un reģistrācijas dokumenti, juridiskā veidojuma pārstāvja pases vai cita personu apliecinoša dokumenta kopija, informācija par patieso labuma guvēju.
 
NILLTPFN likuma 23. pants nosaka kārtību, kādā likuma subjekts var veikt neklātienes identifikāciju, izmantojot vienu vai vairākas uz riska novērtējumu balstītas pieejas:
 
1) Iegūt papildu dokumentus vai informāciju, kas apliecina klienta identitāti;
 
* Obligāti pārliecinieties par informācijas avota uzticamību.
 
2) Veikt papildus iesniegto dokumentu pārbaudi vai iegūstot citas dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes vai finanšu iestādes apstiprinājumu par to, ka klientam ir darījuma attiecības ar šo iestādi un tā veikusi klienta identifikāciju klātienē;
 
* Ieteicams veikt papildu pārbaudi, lai pārliecinātos par iesniegto dokumentu autentiskumu. Ja klientam ir darījuma attiecības ar kredītiestādi vai finanšu iestādi, tas dokumentāri jāfiksē atbilstoši NILLTPFN likuma 37. panta prasībām.
 
3) Nodrošināt darījuma attiecību ietvaros pirmā maksājuma veikšanu no klienta vārdā atvērta konta tādā kredītiestādē, uz kuru attiecas no NILLTPFN likuma vai ES tiesību aktiem izrietošas NILLTPFN prasības;
 
* Jāatbilst NILLTPFN likuma un ES tiesību aktu prasībām. Veicot maksājumu no ASV teritorijas kredītiestādes, identifikācijas process un iegūtie dokumenti var neatbilst ES prasībām.
 
4) Pieprasīt klienta personīgu klātbūtni pirmā darījuma veikšanā;
 
* Lai varētu pārbaudīt identitāti, klientam jāuzrāda personu apliecinošs dokuments.
 
5) Iegūt fiziskās personas (rezidenta) identitāti apliecinošas ziņas no dokumenta, ko klients parakstījis ar drošu elektronisko parakstu.
 
* Klients var parakstīt anketu vai citu apliecinošu dokumentu ar drošu elektronisko parakstu, kas nodrošinās identitātes pārbaudi pēc šī paraksta.
 
Kā savu identitāti apliecināt attālināti?
  • Ar drošu elektronisko parakstu;
  • Ar SmartID elektronisko parakstu, izmantojot biometrijas datus (pārsvarā valsts, finanšu vai kredītiestādēm);
  • Ar video konferences/zvana identifikāciju.
Nākotnes tehnoloģijas, kas atvieglos un paātrinās identifikācijas procesu, jau tiek ieviestas. Pandēmijas laikā radušās vairākas inovatīvas elektroniskās identifikācijas idejas, piemēram, klienta elektroniska atpazīšana (e-KYC) un iespēja veikt VideoID, SmileID, SignatureID un eID. Padziļinātai klienta izpētei tiek izstrādātas lietotnes, kas sadarbojas ar kredītiestādēm un finanšu iestādēm, kā arī piekļūst datubāzēm un reģistriem, lai informāciju par klientu pārbaudītu vienuviet.
 
Kredītiestādes šobrīd aktīvi izmanto eID procesu, aktivizējot vai atjaunojot daudziem pazīstamo SmartID lietotni. Ieslēdzot mobilā telefona kameru, lietotne spēj nolasīt identifikācijas dokumenta mašīnlasāmo joslu un mikroshēmu. Salīdzinot nolasītos identifikācijas dokumenta datus un atpazīstot klienta seju, lietotne identificē klientu. Tuvākajā nākotnē šādu identifikāciju varētu izmantot ne tikai kredītiestādes, bet arī citi NILLTPFN likuma subjekti.
 
Digitāls identificēšanas process ietaupīs laiku, finanšu līdzekļus un darbaspēku, kā arī pietiekamas automatizācijas dēļ nepieļaus cilvēku kļūdas, pārbaudīs nepieciešamos datus un nepalaidīs garām svarīgu informāciju, tātad klients būs apmierināts ar optimālu identifikācijas ilgumu.
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu