No 2018. gada transfertcenu (“TC”) likumvides grozījumi paredz iespēju VID piemērot soda naudu nodokļu maksātājam (“NM”) par TC prasību pārkāpumu. Šajā rakstā – par to, kādos gadījumos VID ir tiesības soda naudu piemērot, kā arī par tās noteikšanas kārtību un samērīgumu.
Pārskatītās TC dokumentācijas prasības
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.2 panta grozījumi, kuri piemērojami darījumiem, kas veikti, sākot ar pārskata periodu, kas sākas 2018. gadā, un ar kuriem TC dokumentācijas prasības izteiktas jaunā redakcijā, paredz sagatavot specifisku dokumentāciju, kurā sniegta informācija, kas nepieciešama, lai aprakstītu NM saimniecisko darbību un saistīto personu darījumu specifiku, kā arī identificētu TC noteikšanas metodes un novērtētu NM atbilstību TC prasībām.
Soda naudas piemērošana
Grozījumi paredz arī atbildību par TC dokumentācijas prasību pārkāpumu. VID ir tiesības piemērot NM soda naudu, ja nav iespējams pārliecināties, vai saistīto personu veiktā kontrolētā darījuma cena (vērtība) ir noteikta atbilstoši tirgus cenai (vērtībai). Soda sankcijai pastāv divi pārkāpuma veidi: neizpilde un nepienācīga izpilde. Proti, soda naudu var piemērot, ja NM –
- nav ievērojis TC dokumentācijas iesniegšanas termiņu;
- dokumentācijā nav norādījis nepieciešamo informāciju.
TC dokumentācijas sagatavošanas un iesniegšanas regulējums
1 paredz soda naudas apmēru –
- līdz 1% no kontrolētā darījuma summas;
- taču ne vairāk kā 100 000 eiro.
Skaidrojums par soda naudas piemērošanu
PwC lūdza VID izskaidrot, kā šīs sankcijas apmērs nosakāms, ja pārkāpums skar vairākus kontrolētus darījumus. Savā atbildē VID norāda:
- Soda naudu var aprēķināt par katra kontrolētā darījuma, par kuru ir pienākums sagatavot TC dokumentāciju un kas iekļauts attiecīgā pārskata gada ieņēmumos vai izdevumos, summu, ja par šo darījumu likumā noteiktajā termiņā nav iesniegta TC dokumentācija vai arī dokumentācijā nav uzrādīta būtiska informācija, kas liedz pārliecināties par darījuma cenas (vērtības) atbilstību tirgus cenai (vērtībai);
- Katra kontrolētā darījuma soda nauda nedrīkst pārsniegt 100 000 eiro;
- Ja pārkāpums skar vairākus kontrolētus darījumus, tad soda naudu var summēt, un kopā par šiem darījumiem tā var pārsniegt 100 000 eiro.
Piemērs
Ja saistībā ar pārskata gadā veiktiem trim kontrolētiem darījumiem dažādās kategorijās NM radās pienākums sagatavot un iesniegt VID vietējo TC dokumentāciju 12 mēnešu laikā pēc pārskata gada beigām, kuru NM dažādu iemeslu dēļ nav izpildījis, tad maksimālā soda nauda ir 300 000 eiro.
Būtiski norādīt, ka papildus piemērotajai soda naudai VID nodokļu revīzijas (audita) gadījumā faktiski varēs arī veikt TC korekciju.
Skaidrojums par soda naudas samērīgumu
Savā atbildē VID arī pievērsa uzmanību minēto grozījumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (
anotācijai) un norādīja, ka likumdevējs, izstrādājot šo sankcijas tiesību normu, bija izvērtējis soda naudas noteikšanas slieksni un secinājis, ka atbildības apmērs par TC dokumentācijas sagatavošanas prasību būtisku pārkāpšanu vai iesniegšanas termiņa neievērošanu ir samērīgs, jo no kontrolētā darījuma summas ir atkarīgs valsts budžetā nesamaksātā UIN apmērs. Sankcijas apmērs ir būtiski mazāks par risku, kādu kontrolēts darījums rada valsts budžetam, iestājoties TC riskam.
Atbilstoši tiesiskas valsts principam soda naudai jābūt samērīgai. Ja ir noteikta nesamērīgi liela soda nauda, tad sods jāatceļ. Tomēr problēmu rada apstāklis, ka soda naudas piemērošanā nav skaidri noteikts, kādos gadījumos tā uzskatāma par samērīgu un no kādas summas to iespējams uzskatīt par nesamērīgi lielu.
Lai gan statistika par soda sankcijām, kas piemērotas par TC prasību pārkāpumiem, šobrīd nav publiski pieejama, ļoti ceram, ka VID šo riska līmeni izvērtēs objektīvi, kā arī samēros to ar pārkāpumu, un ka šis instruments kalpos tikai preventīvi, lai atturētu NM no šādu pārkāpumu pieļaušanas.