Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Ar 2021. gadu ieviesīs jaunus nodokļu maksāšanas kārtības noteikumus (3/17/18)

 
Šā gada 12. aprīlī Valsts Sekretāru sapulcē ir izsludināts noteikumu projekts “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktus maksājumus un novirza tos saistību segšanai.” Šajā rakstā – projekta apkopojums.
 
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā VID administrē vienotajā nodokļu kontā iemaksātos nodokļus, nodevas un citus valsts noteiktos maksājumus, un kārtību, kādā tiek ieskaitīti kārtējie un nokavētie nodokļu maksājumi. Tas palīdzēs atrisināt ar nodokļu maksājumu veikšanu saistītās problēmas, kā arī samazinās nodokļu maksājumu veikšanai un administrēšanai nepieciešamos resursus.
 
Nodokļu maksāšanas kārtība
 
Pašlaik nodokļu un nodevu maksājumi ir sadalīti 49 valsts budžeta ieņēmumu kontos, t.i., katram nodoklim un nodevai ir cits konts. Tomēr tas rada neērtības fiziskām un juridiskām personām, jo kādam nodoklim vai nodevai var būt vairāki konti un ir jāzina, uz kuru kontu jāveic maksājums, lai nodoklis vai nodeva tiktu ieskaitīta, kā arī katram nodoklim un nodevai jānorāda specifisks maksājuma mērķis, lai to varētu attiecināt uz pareizo periodu un pareizo maksātāju. Šajā nodokļu administrēšanas procesā tiek izmantoti būtiski resursi.
 
Lai nodokļu maksājumus padarītu ērtākus, šā gada 17. aprīlī ir izskatīti Finanšu ministrijas sagatavotie likumprojekti, lai ar 2021. gada 1. janvāri ieviestu vienoto nodokļu kontu, vienādotu maksāšanas termiņus un atļautu vairāku maksājumu vienlaicīgu veikšanu.
 
Vienotajā kontā varēs ieskaitīt VID administrētos šādu nodokļu maksājumus:
  1. iedzīvotāju ienākuma nodoklis;
  2. uzņēmuma ienākuma nodoklis;
  3. pievienotās vērtības nodoklis;
  4. akcīzes nodoklis;
  5. dabas resursu nodoklis;
  6. izložu un azartspēļu nodoklis;
  7. valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas;
  8. elektroenerģijas nodoklis;
  9. mikrouzņēmumu nodoklis.
 
Vienotajā kontā varēs iemaksāt arī tādus regulāri veicamus maksājumus kā uzņēmējdarbības riska valsts nodeva, valsts nodeva par numerācijas lietošanas tiesībām, patentmaksu, maksājumus par valsts kapitāla izmantošanu, maksājumus par ES dalībvalstu un citu valstu nodokļu administrāciju iesniegtajiem pieprasījumiem par nodokļu parādu piedziņu.
 
Norādot VID paziņoto maksājumu identifikatoru, tiks nodrošināts, ka šiem maksājumiem netiek piemērots vienotais saņemto maksājumu novirzīšanas nosacījums. Tas nozīmē, ka vienotajā kontā saņemtais maksājums vispirms tiks novirzīts uz vecāko maksājumu saistību. Likumprojektā ir paredzēta identifikatora izmantošana šādu saistību maksājumiem:
  1. piedziņas ietvaros piedzītie maksājumi (zvērināts tiesu izpildītājs, kredītiestāde);
  2. maksātnespējas procesa vai tiesiskās aizsardzības procesa ietvaros iemaksātās saistības;
  3. ja nodokļa maksājums tiek veikts galvojuma ietvaros (izmantojams vienīgi galvoto saistību segšanai);
  4. lai veicinātu nodokļu maksāšanu un novērstu iespēju nodokļu maksātājam kāda konkrēta mērķa sasniegšanai iemaksāt tikai vienu nodokli, ir paredzēti tikai atsevišķi gadījumi, kad saistībā ar akcīzes nodokļa, pievienotās vērtības nodokļa un muitas maksājumiem persona var veikt iemaksu ar identifikatoru un samaksāt konkrētu maksājumu saistību. Šie gadījumi noteikti, izvērtējot maksājumu saistības būtību, ietekmi uz slogu un sekām, kādas var iestāties, ja projektā netiek paredzēts, ka maksājums par konkrēto maksājumu saistību veicams ar identifikatoru, piemēram, drošības naudas novirzīšana akcīzes nodokļa parāda segšanai, kā arī lai VID varētu izsniegt nodokļa markas, veicot par tām maksājumus.
 
Maksājumu saistību segšanas secība
 
Maksājumu saistības tiek sarindotas, ievērojot pamatprincipus un kritērijus, tostarp nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņu, maksājumu saistības maksāšanas termiņu, kas izriet no VID lēmuma vai cita dokumenta, kas nav nodokļu deklarācija, un maksājuma saistības veidu (pamatsumma, nokavējuma nauda vai soda nauda). Nokavējuma nauda un soda nauda saistību rindā tiek iekļauta uzreiz aiz pamatsummas, saistībā ar kuru tā ir aprēķināta. 
 
Nozīmīgākie ieguvumi no likumprojekta ieviešanas būs atvieglots administratīvais slogs uzņēmējiem un samazināts kļūdaini veikto nodokļu maksājumu skaits.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu