Iepriekš esam iepazīstinājuši MindLink abonentus ar 2. pīlāra direktīvas pamatnostādnēm, aplūkojuši, kā direktīvas ieviešana varētu ietekmēt uzņēmumus, un snieguši praktiskus ieteikumus, kā uzņēmumiem laikus sagatavoties nodokļu izmaiņām. Šajā rakstā – par aktuālo saistībā ar 2. pīlāra direktīvas pārņemšanu Latvijā.
Padomes direktīvas (ES) 2022/2523 “Par globāla minimāla nodokļu līmeņa nodrošināšanu starptautisku uzņēmumu grupām un lielām vietējām grupām Savienībā” mērķis ir samazināt nodokļu bāzes samazināšanas un peļņas novirzīšanas iespējas un nodrošināt, ka grupas uzņēmumu ienākumus, kas gūti valstīs, kurās tie darbojas, apliek ar nodokli vismaz 15% apmērā, piemērojot virsnodokli (top-up tax). Direktīva attiecas uz starptautisku un iekšzemes uzņēmumu grupu ar konsolidēto apgrozījumu virs 750 miljoniem eiro gadā. Ja faktiski samaksātais nodoklis konkrētajā jurisdikcijā ir mazāks, tad uzņēmumu grupai jānodrošina starpības piemaksa (virsnodoklis) vismaz minimālā efektīvā 15% nodokļa līmenī.
Plašāk par 2. pīlāru varat uzzināt, izlasot MindLink rakstu “Kas jāzina par 2. pīlāra nodokli?” un noklausoties mūsu raidierakstus: 27. epizodi “Izmaiņas 2. pīlāra direktīvā un čaulas kompāniju direktīvas projekts jeb ATAD 3” un 32. epizodi “2. pīlāra direktīva – kā uzņēmumiem laikus sagatavoties nodokļu izmaiņām”.
Dalībvalstīm direktīvas normas bija jāpārņem līdz 2023. gada 31. decembrim. Taču direktīvas 50. pants paredz dalībvalstij iespēju atlikt atsevišķu direktīvas noteikumu piemērošanu uz sešiem gadiem ar šādiem noteikumiem:
Tā kā Latvijā ir reģistrēts un darbojas neliels skaits uzņēmumu grupu mātes uzņēmumu un direktīvas pilnīga pārņemšana uzliek lielu administratīvo slogu, Latvija ir izvēlējusies atlikt pilnīgu direktīvas piemērošanu līdz 2029. gada 31. decembrim. Tomēr jāņem vērā, ka mātes uzņēmumam ārvalstī, kuram jāiesniedz virsnodokļa informācijas deklarācija, pienākums maksāt virsnodokli par mātes vai meitas uzņēmumu Latvijā radīsies tikai tad, ja Latvijas uzņēmums četru gadu laikā no minimālā nodokļa aprēķināšanas brīža nebūs to iemaksājis budžetā.
Lai nodrošinātu daļēju direktīvas pārņemšanu, ir izstrādāts likumprojekts “Lielu uzņēmumu grupu globāla minimālā nodokļa līmeņa nodrošināšanas likums”. Tas paredz, ka Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem starptautisku grupu sastāvā ir pienākums sniegt finanšu informāciju izraudzītajam iesniedzējuzņēmumam, kuram ir pienākums sagatavot un iesniegt virsnodokļa informācijas deklarāciju savā rezidences valstī. Finanšu informācija ir jāsniedz ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc fiskālā gada pēdējās dienas. Sniedzamās informācijas saturs un forma likumprojektā nav norādīta, jo tā būs jāsniedz atbilstoši izraudzītā iesniedzējuzņēmuma pieprasījumam, kas izpildāms saskaņā ar tās valsts, kurā šis uzņēmums atrodas, normatīvo aktu prasībām.
Ja grupas galvenais mātes uzņēmums ir reģistrēts Latvijā, tam ir pienākums izraudzīt citā jurisdikcijā reģistrētu grupas uzņēmumu, kurš sagatavos un iesniegs virsnodokļa informācijas deklarāciju savā rezidences valstī.
Tātad 2. pīlāra normas Latvijas normatīvajos aktos nav vēl ieviestas, un tas ir lielā mērā saistīts ar Latvijas izvēli atlikt direktīvas piemērošanu līdz 2029. gada 31. decembrim.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuFinanšu ministrija ir ierosinājusi veikt vairākas PVN likuma izmaiņas, kas stātos spēkā no 2024. gada. Grozījumu projekts ir izstrādāts, lai pilnveidotu PVN regulējumu, nosakot, ka ar PVN neapliek konkrētus pakalpojumus, kas cieši saistīti ar sportu, kā arī lai mazinātu administratīvo slogu, veicinātu uzņēmējdarbības vides sakārtošanu un pārskatītu nosacījumus reģistrētiem PVN maksātājiem attiecībā uz priekšnodokļa korekciju zaudētiem parādiem. Lai grozījumu projekts stātos spēkā, tas vēl jāapstiprina Saeimai otrajā lasījumā. Šajā rakstā – par sagatavotajiem PVN likuma grozījumiem.
Septembra beigās VID transfertcenu (TC) speciālisti ir piekrituši tikties ar Latvijas TC konsultantiem, lai vairākkārt lietišķi apspriestu neskaidros jautājumus un aktuālās tēmas attiecībā uz TC, kā arī izklāstītu VID viedokli par TC noteikšanas problēmu risinājumiem šobrīd un turpmāk. Šajā rakstā ieskicēsim VID norādes par TC pamatošanu, dažas no tēmām un jautājumu loku, kas piedāvāti apspriešanai ar VID.
Otrais pīlārs (Pillar II) ir nodokļu sistēma, ko piemēros vienādi ES un ESAO valstīs, papildinot nacionālās uzņēmumu ienākuma nodokļa sistēmas. Tas izstrādāts, lai starptautiskiem uzņēmumiem liktu samaksāt savā mītnes valstī minimālo 15% nodokli no ienākumiem, kas gūti katrā valstī, kurā tie darbojas.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).