Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Vienkāršos transfertcenu piemērošanu zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem (1/46/18)

Šā gada 25. oktobrī Saeima trešajā lasījumā ir pieņēmusi likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. un 15.2 panta grozījumu projektu, kas paredz jaunu transfertcenu (TC) regulējumu. Šajā rakstā – par VID priekšlikumu pārņemt labāko praksi nodokļa maksātāju darbības atvieglošanai TC jomā, vienkāršojot TC noteikšanu zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem grupas ietvaros.

 

Pēc likuma izsludināšanas “Latvijas Vēstnesī” grozījumi attieksies uz darījumiem, kas veikti pārskata periodā, kurš sācies 2018. gadā vai vēlāk, taču nodokļa maksātājs būs tiesīgs grozījumus piemērot arī darījumiem, kas veikti agrākos pārskata periodos.
 
Vienkāršotā kārtība paredz 5% uzcenojumu pakalpojumu sniedzēja izmaksām, neprasot pakalpojumu atlīdzības tirgus vērtības noteikšanā piemērot MK noteikumu Nr. 677 par UIN likuma normu piemērošanu 7.–18. punktu.
 
Vienkāršota TC noteikšana un dokumentācija
 
Saskaņā ar grozījumiem nodokļa maksātājam ir tiesības nesagatavot vietējo dokumentāciju par darījumiem, kuriem nodokļu tiesību aktos ir paredzēta vienkāršota TC noteikšanas kārtība un vienkāršota TC dokumentācija. Nodokļa maksātājs sagatavo vienkāršoto TC dokumentāciju 12 mēnešu laikā pēc pārskata gada beigām un iesniedz VID mēneša laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Vienkāršotajā TC dokumentācijā ietveramo informāciju noteiks Ministru kabinets.
 
Pēc mūsu rīcībā esošās informācijas VID ir iesniedzis Finanšu ministrijai priekšlikumus iestrādāt alternatīvus risinājumus, kas paredz vienkāršotu TC noteikšanu tieši zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem (ZPVP) grupas ietvaros, ja tādi paši pakalpojumi nav sniegti arī nesaistītām personām. Sīkāk par ZPVP esam rakstījuši Īsziņā “Zemas pievienotās vērtības pakalpojumi”.
 
VID kritēriji ZPVP
 
Pakalpojums ir uzskatāms par ZPVP vienkāršotiem mērķiem, ja tā ietvaros ar nodokļa maksātāju saistītā starptautisku uzņēmumu grupa, viena vai vairākas saistītas personas sniedz atbalsta rakstura pakalpojumu vienas vai vairāku saistīto personu labā, kas atbilst šādiem kritērijiem:
Atlīdzības noteikšana
 
ZPVP atlīdzības apmēru nosaka vienveidīgi visos grupas uzņēmumos tā, lai atlīdzība atspoguļotu ZPVP saņēmēja gūto labumu, ievērojot šādus nosacījumus:
Vienkāršotā kārtība paredz 5% uzcenojumu ZPVP izmaksām.
 
Vienkāršotajā TC dokumentācijā iekļaujamā informācija
 
VID priekšlikumi par vienkāršotās TC dokumentācijas saturu atbilst arī ESAO TC rekomendācijām un paredz iekļaut būtisku informāciju par ZPVP (piemēram, aprakstu par gūto vai sagaidāmo labumu katram labuma guvējam no katra ZPVP veida; skaidrojumu, kāpēc tieši šādi sadales kritēriji atspoguļo vispamatotāko sadali starp labuma guvējiem; pakalpojuma izmaksu uzskaiti un aprēķinu, kā arī citu svarīgu informāciju).
 
Turklāt VID priekšlikumi iesaka no pakalpojuma gūto labumu aprakstīt jau sniedzēja izrakstītajā rēķinā, kurā norādīts pakalpojuma veids.
 
Tātad vienkāršota TC noteikšanas kārtība, kuru darījumiem piemēros ar 2018. gadu un retrospektīvi, kā arī informācijas sniegšana būtiski atvieglos nodokļa maksātāju darbību un ļaus justies droši, ka aprēķinātajām ZPVP izmaksām piemērotais uzcenojums atbilst vietējā TC tiesību akta normām. Tas arī nozīmē, ka šo darījumu ekonomiskajai analīzei varēs neveikt ārējo vai iekšējo salīdzināmo datu atlasi un analīzi.
 
Tomēr jāņem vērā, ka vienkāršotās kārtības gadījumā pastāvēs atbilstības risks un būs uzmanīgi jāizvērtē, vai pārbaudītais kontrolētais darījums atbilst ZPVP kritērijiem, kā arī jānodrošina atbilstoša dokumentācija.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu