Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

VID tematisko pārbaužu ABC (1) (2/35/20)

Saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” un likumu “Par Valsts ieņēmumu dienestu” nodokļu administrācijai ir plašs uzdevumu un pienākumu loks nodokļu administrēšanas jomā. VID seko visu juridisko un fizisko personu saimnieciskajai un finanšu darbībai un nodrošina nodokļu (nodevu) likumu izpildi. Lai izpildītu normatīvajos aktos uzliktos uzdevumus un pienākumus, VID īsteno dažādus kontroles pasākumus, sākot ar tādiem, kuru norise līdz noteiktam brīdim nodokļu maksātājam (NM) var palikt nepamanīta, līdz nopietnām pārbaudēm, kurās NM piedalīšanās ir obligāta. Šajā rakstā – par tematiskajām pārbaudēm (TP), akcentējot šī kontroles pasākuma būtību, svarīgus aspektus un sagaidāmos rezultātus.

 

TP būtība un iemesli
 
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 17. punktu TP ir nodokļu administrācijas pārbaude, kad tiek kontrolēta atsevišķu normatīvo aktu ievērošana, pārbaudīti atsevišķi grāmatvedības dokumenti, salīdzinot tos ar darījuma dalībnieku grāmatvedības informāciju, kā arī tiek veiktas citas pārbaudes, kuru rezultātā netiek noteikti papildu nodokļu maksājumi budžetā.
 
Likums definē kontroles pasākumu un identificē tā priekšmetu, bet detalizēti nereglamentē pārbaudes norisi. VID ierēdņu rīcība pārbaudes ietvaros ir pamatota ar viņu vispārīgajām tiesībām un pienākumiem. Pārbaudes ietvaros VID kontrolē, kā NM ievēro normatīvos aktus un kārto grāmatvedību, taču pārbaude neskar nodokļa maksājuma apmēra pareizību. Kā skaidro VID, TP veic, lai savlaicīgi atklātu un novērstu pārkāpumus uzņēmējdarbībā un finanšu jomā, nodrošinātu preču uzskaites un aprites kārtības, ieņēmumu un izdevumu reģistrēšanas kārtības, kā arī grāmatvedības un tirdzniecības noteikumu ievērošanu.
 
Iemesli, kāpēc VID var sākt pārbaudi, ir dažādi. Iespējams, ka datorizēta NM risku analīzes sistēma ir nozīmējusi Jūs kā pārbaudāmo subjektu, jo Jūs esat savācis pietiekošu riska punktu skaitu, kas raksturo izvairīšanās no nodokļu aprēķināšanas riska pakāpi. Par iemeslu pārbaudei varētu būt dalība kādā darījumu ķēdē, ja VID pārbauda visus ķēdē iesaistītos dalībniekus. Iespējams, ka saņemts kādas iestādes ziņojums vai fiziskas personas sūdzība. Īstos iemeslus Jūs varēsiet nojaust tikai no pārbaudes objekta, inspektoru jautājumiem un citām sīkām detaļām.
 
TP no NM prasa zināmu savu spēku mobilizāciju un sagatavošanos. Vieglprātīga attieksme novedīs pie nepatīkama rezultāta. Ieteicams pirms nodokļu inspektoru ierašanās organizēt savu iekšējo auditu saistībā ar pārbaudes priekšmetu. Ja, gatavojoties TP sākumam, NM ir konstatējis kļūdas savā saimnieciskajā darbībā vai grāmatvedības dokumentācijā, viņam ir tiesības labot tās, samazinot tādējādi gan pārbaudes robežas, gan iespējamas negatīvas sekas kontroles pasākuma beigās. Piemēram, kādā lietā, padziļināti izpētot darījumus, par kuriem VID grasījās veikt TP, NM nolēma labot PVN deklarācijas un izņemt no tām dažus darījumus. TP ietvaros nodokļu inspektoriem vairs nebija jautājumu par šiem darījumiem, un dokumenti par tiem netika pieprasīti.
 
Pārkāpumus var novērst arī TP ietvaros. Piemēram, citā pārbaudē nodokļu inspektori ir konstatējuši, ka attaisnojuma dokumenti nesatur iegrāmatojumu (kontējumu), tomēr pārbaudes gaitā NM šo trūkumu ir izlabojis, iesniedzot dokumentāciju par nepieciešamo grāmatojumu. Šis fakts vēlāk tika atzīmēts arī TP aktā.
 
Pārbaudes norise
 
TP sākums un NM informēšana par to ir atkarīga no iemesla, kāpēc VID ir pieņēmis lēmumu uzsākt TP. Ja VID vēlas pārsteigt NM nesagatavotu, tad pirmā rīcība pārbaudes ietvaros varētu būt uzņēmuma apsekošana vai kontrolpirkums. Citos gadījumos VID sūta paziņojumu par TP uzsākšanu, kurā informē NM par pārbaudes datumu un vietu, kā arī to, kādi grāmatvedības dokumenti jāiesniedz.
 
Pārbaudes sākuma datumu NM var lūgt pārcelt, ja ir objektīvs iemesls. Piemēram, kādā lietā TP tika nozīmēta vasaras laikā, kad pārbaudāmā uzņēmuma valdes loceklis un galvenais grāmatvedis atradās atvaļinājumā, līdz ar to VID tika lūgts ņemt to vērā, norādot, ka šo personu klātbūtne pārbaudes laikā ir nepieciešama, pievienojot dokumentus, kas apstiprināja viņu prombūtni. TP sākums tika pārcelts par divām nedēļām.
 
Lielākoties TP notiek uzņēmuma juridiskajā adresē, jo tas ir uzņēmuma galvenais centrs (tā tam vajadzētu būt), kur atrodas gan amatpersonas, kas var sniegt vajadzīgos paskaidrojumus, gan uzņēmuma grāmatvedības dokumenti. Taču ne vienmēr tas ir iespējams. Piemēram, ja grāmatvedību kārto grāmatvedības ārpakalpojumu sniedzējs, tad pārbaude var notikt arī pie viņa, jo ir svarīga brīva pieeja dokumentācijai. Atsevišķos gadījumos NM pat nav biroja, jo saimnieciskās darbības īpatnības dēļ tas nav nepieciešams. Tādā gadījumā ir iespējams sarunāt pārbaudes veikšanu citā vietā, piemēram, juridiskās palīdzības sniedzēja birojā vai VID telpās. Nodokļu inspektori parasti atsaucas uz lūgumu pārcelt pārbaudes vietu, ja ir izskaidrots, kāpēc tā nevar būt uzņēmuma juridiskā adrese.
 
Nozīmētajā laikā VID inspektori ieradīsies sarunātajā vietā (vai uzņēmuma pārstāvji ieradīsies VID), lai sāktu pārbaudi.
 
Jebkuras tikšanās laikā nodokļu inspektori piedāvās veikt sarunas audioierakstu un jautās par piekrišanu tam. Par atteikumu sastāda aktu, ko paraksta NM vai tā pilnvarota persona. Lielākoties NM nepiekrīt audioieraksta veikšanai aiz bailēm nejauši sagādāt pierādījumus pret sevi, piemēram, sniedzot neprecīzus vai kļūdainus paskaidrojumus vai izstāstot pārāk daudz. Nodokļu inspektori atzīst, ka audioieraksta mērķis, sniedzot patiesu priekšstatu par tikšanās norisi, ir arī pasargāt viņus pašus no nepamatotām sūdzībām par pārkāpumiem vai – NM ieskatā – pārbaudes ietvaros veiktu prettiesisku rīcību.
 
(nobeigums – nākamajās Īsziņās)
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu