Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

UIN atvieglojuma piemērošana ziedojumiem, ja precizē citas deklarācijas un veidojas nodokļu parāds (3/14/19)

Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma 12. pants nosaka nodokļa maksātāja tiesības izmantot vienu no trīs atvieglojumiem par veiktajiem ziedojumiem. Taču atvieglojumu nepiemēro, ja pastāv vismaz viens no likumā minētajiem apstākļiem, tostarp nodokļu parāds. Šajā rakstā – par UIN deklarācijas labošanas gadījumiem, kuros papildu maksājamo summu uzskata vai neuzskata par parādu.

 

UIN regulējums
 
Saskaņā ar UIN likuma 12. panta pirmo daļu nodokļa maksātājs, kas ziedojis sabiedriskā labuma organizācijai, kurai šāds statuss piešķirts saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likumu, budžeta iestādei vai valsts kapitālsabiedrībai, kura veic Kultūras ministrijas deleģētas valsts kultūras funkcijas, var pārskata gadā izvēlēties piemērot vienu no trīs atvieglojumiem.
 
Minētā panta sestās daļas 3. punktā noteikts, ka atvieglojumu nepiemēro, ja ziedotājam nodokļu parāda kopsumma tā taksācijas perioda pirmajā dienā, kurā veikts ziedojums, pārsniedz 150 eiro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņi ir pagarināti saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk – NN likums).
 
Saistībā ar šo UIN normu jāņem vērā MK noteikumu Nr. 677 93. punktā iekļautā īpašā atruna, ka par nodokļa parādu neuzskata papildus maksājamā nodokļa summu, kas radusies taksācijas perioda UIN deklarācijas korekcijas rezultātā, kas iesniegta pārskata gadā vai iepriekšējā pārskata gadā, ja nodokļa maksātājs “laikus ir samaksājis” papildus aprēķināto nodokli un nokavējuma naudu.
 
Deklarācijas precizējumu iesniegšana, papildu UIN un nokavējuma naudas maksāšana
 
No UIN regulējuma izriet, ka par nodokļa parādu neuzskata papildu maksājamā nodokļa summu, kas radusies, labojot pārskata gada vai iepriekšējā pārskata gada UIN deklarācijas. Taču ne MK noteikumi, ne UIN likums skaidri nenosaka kritērija “laikus ir samaksājis” saturu.
 
Gramatiski tulkojot vārda “laikus” nozīmi, secināms, ka tas nozīmē “mazliet pirms laika,” “savlaicīgi” vai “iepriekš.” Tādējādi papildu maksājamais nodoklis un nokavējuma nauda jāsamaksā pirms vai savlaicīgi pēc deklarācijas precizējuma iesniegšanas. Mūsuprāt, ja papildu maksājamo nodokli un nokavējuma naudu nodokļa maksātājs samaksā deklarācijas labojuma iesniegšanas dienā vai nākamajā dienā, tad maksājumi ir viennozīmīgi veikti laikus, un papildu maksājamo summu nevar uzskatīt par parādu UIN likuma 12. panta sestās daļas 3. punkta izpratnē.
 
Vēl jāņem vērā, ka saskaņā ar NN likuma 23.1 panta otro daļu nodokļa samaksas diena ir diena, kad valsts vai pašvaldības budžets saņēmis tam piekritīgo nodokļa maksājumu. Rodas jautājums, cik dienu laikā valsts budžetam jāsaņem komersanta maksājums, lai papildu maksājamo summu neuzskatītu par parādu.
 
Šī jautājuma skaidrošanā VID atsaucas uz NN likuma 29. panta trešo daļu, kurā noteikts, ka nokavējuma naudu neaprēķina, ja valsts vai pašvaldības budžets tam piekritīgo nodokļa maksājumu saņēmis piecu darbdienu laikā pēc maksāšanas termiņa iestāšanās, kā arī uz NN likuma 18. panta pirmās daļas 11. punktu, no kura izriet, ka VID amatpersona lēmumu par nokavēta nodokļa maksājuma piedziņu var pieņemt ne agrāk kā piecas darbdienas pēc maksāšanas termiņa iestāšanās.
 
Tādējādi, iesniedzot UIN deklarācijas labojumu vai precizējumu VID, atbilstoši tam papildu aprēķinātā nodokļa summa un nokavējuma nauda jāiemaksā valsts budžetā laikus. Ja valsts budžets tam piekritīgo papildu aprēķinātā nodokļa un nokavējuma naudas maksājumu saņems piecu darbdienu laikā pēc deklarācijas precizēšanas, tad papildu maksājamo nodokļa summu, kas radusies, iesniedzot precizējumu vai labojumu, neuzskatīs par nodokļa parādu, un maksātājs varēs ziedojumiem piemērot vienu no trīs atvieglojumiem (pieņemot, ka nepastāv citi UIN likuma 12. panta sestajā daļā noteiktie apstākļi).

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu