Saskaņā ar Latvijas normatīvo aktu prasībām transfertcenu metodes preču vērtības noteikšanai ir izmantojamas UIN vajadzībām, jo atsauce uz tām ir iekļauta MK noteikumos Nr. 556 “Likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” normu piemērošanas noteikumi.” Vienlaikus jāatceras, ka gadījumos, kad Latvijas nodokļu maksātāji iepērk preces no saistītiem ārvalstu uzņēmumiem, kas reģistrēti ārpus ES/EEZ dalībvalstīm, transfertcenas (TC) var ietekmēt arī preču muitas vērtību un maksājamos muitas nodokļus.
Preču vērtība
Latvijas muitas iestāžu darbinieki, ikdienā analizējot Latvijā importējamo preču vērtību, pārsvarā izmanto savu preču vērtības statistiku, pievēršot uzmanību gadījumiem, kad importējamo preču cena būtiski atšķiras no vidējiem statistikas radītājiem, tomēr muitniekiem ir tiesības izmantot arī TC noteikumus, lai pārbaudītu importējamo preču vērtības atbilstību tirgus vērtībai.
Pasaules muitas organizācijas (PMO), par kuras dalībnieci Latvija kļuva jau 1992. gadā, Muitas vērtējuma tehniskās komitejas 42. sēdē, kas notika pērn Briselē, kā preču muitas vērtības noteikšanas rīku akceptēja izpēti, kuras pamatā ir uz TC metodēm balstītas muitas vērtības noteikšanas scenārijs.1
Scenārija būtība
Valstī X reģistrēts ražotājs Xco pārdod relejus savam meitas uzņēmumam Yco, kas ir vairumtirgotājs valstī Y. Xco pārdod saražotās preces tikai savām meitas sabiedrībām un ir vienīgais Yco piegādātājs. Y valsts muitas administrācija ir nolēmusi pārbaudīt Yco importēto preču vērtību, jo tai radās šaubas, vai deklarētā preču vērtība ir pieņemama. Pēc informācijas pieprasījuma nosūtīšanas muitas iestāde saņēma Yco TC dokumentāciju, kas pamatoja iepirkto preču cenu atbilstību tirgus vērtībai, balstoties uz darījuma tīrās peļņas metodi. TC dokumentācijā Yco pamatdarbības peļņas norma (PPN) tika salīdzināta ar PPN, ko gūst funkcionāli līdzīgi vairumtirgotāji, kas tajā pašā laikposmā izplata salīdzināmas preces valstī Y, veicot darījumus ar nesaistītiem uzņēmumiem.
Yco attiecīgā gada pārskata finanšu dati:
1 |
Tīrais apgrozījums |
100 |
2 |
Pārdoto preču ražošanas izmaksas |
82 |
3 |
Bruto peļņa |
18 |
4 |
Pamatdarbības izmaksas |
15,5 |
5 |
Pamatdarbības peļņa |
2,5 |
6 |
PPN (6=5/1*100%) |
2,5% |
Lai gan šī muitas vērtības noteikšanas metode ir pēdējā muitas vērtības noteikšanas metožu hierarhijā, ņemot vērā PMO publicēto izpēti, šī prakse var mainīties. Turklāt PMO publicētā izpēte norāda uz TC dokumentāciju nevis kā preču muitas vērtības aprēķina rīku, bet gan veidu, kā noteikt, vai darījuma partneru saistība ir ietekmējusi darījuma vērtību, kas ir muitnieku galvenais uzdevums.
Tirgū saistīto pušu darījumus mēdz ietekmēt tādi apstākļi, kuru dēļ šādu darījumu preču cenas atšķiras no vidējām preču cenām nozarē, tomēr tie neattiecas uz darījuma partneru savstarpējo saistību (piemēram, tirgū iespiešanās stratēģija u.c.). Šādos gadījumos profesionāli sagatavota un argumentēta TC dokumentācija var palīdzēt nodokļu maksātājiem pamatot preču muitas vērtību strīdu gadījumos, neļaujot muitniekiem nepamatoti palielināt maksājamo nodokļu summu. Gadījumos, kad importēto preču, kas iegādātas no saistītiem ārvalstu uzņēmumiem, apjoms ir būtisks (attiecīgi būtisks ir arī nodokļu risks), ieteicams apsvērt iespēju noslēgt iepriekšējo vienošanos ar VID, lai nepieļautu ne tikai papildu UIN, bet arī muitas nodokļu uzrēķina risku.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuMēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).