Šā gada 2. jūlijā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Imigrācijas likuma projekts, kurš ievieš daudzas būtiskas izmaiņas, it īpaši vīzu un termiņuzturēšanās atļauju iegūšanas procesā. Lai gan Ministru kabinetam projekta izskatīšana vēl priekšā, ir vērts jau laikus iepazīties ar grozījumiem un apzināt no tiem izrietošās sekas. Šajā rakstā – par piecām būtiskām izmaiņām, kas jāņem vērā pēc 2021. gada 3. maija, kad stāsies spēkā Imigrācijas likuma jaunā redakcija.
1. Samazināts pieņemamo valodu skaits dokumentos ielūguma un izsaukuma apstiprināšanai vai vīzas un uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai
Spēkā esošais Imigrācijas likums nosaka, ka ielūguma un izsaukuma apstiprināšanai vai vīzas un uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamos dokumentus var iesniegt piecās valodās – latviešu, angļu, franču, krievu vai vācu valodā.
1 Tā kā dokumentus vācu un franču valodā iesniedz nelielā skaitā, Imigrācijas likuma jaunā redakcija paredz, ka ielūguma un izsaukuma apstiprināšanai vai vīzas un uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai dokumentus varēs iesniegt tikai trīs valodās – latviešu, angļu vai krievu valodā.
2
2. Jauns ielūguma un izsaukuma atteikšanas pamats
Spēkā esošais Imigrācijas likums nosaka, ka ielūguma un izsaukuma apstiprināšanu atsaka vai jau apstiprinātu ielūgumu un izsaukumu saistībā ar nodarbinātību atceļ, ja darba devējs (“DD”) pirms ārzemnieka nodarbināšanas Latvijā nav izziņojis brīvu darbavietu Nodarbinātības valsts aģentūras CV un vakanču portālā (ja DD bija pienākums vakanci izziņot), tā nav bijusi publiski pieejama vismaz desmit darbdienas vai arī ārzemnieka kvalifikācija vai nodarbināšanas nosacījumi neatbilst vakancē norādītajām prasībām.
3
Imigrācijas likuma jaunā redakcija papildina šo uzskaitījumu, norādot, ka ielūgumu un izsaukumu neapstiprinās vai jau apstiprinātu ielūgumu un izsaukumu varēs atcelt arī tādā gadījumā, ja vakancē būs iekļautas tādas prasības, kas būtiski pārsniedz profesijas standartā uzskaitītās kompetences. Piemēram, ja DD meklē apkopēju komerctelpu uzkopšanai, par pārmērīgām prasībām varētu uzskatīt augstāko izglītību, mājdzīvnieku kopšanas pieredzi vai A kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību. Šāds precizējums Imigrācijas likuma jaunajā redakcijā paredzēts, lai aizsargātu vietējo darbaspēku un izvairītos no atvieglotas procedūras ārzemnieku ieceļošanai un nodarbināšanai Latvijā.
3. Jauns pamats termiņuzturēšanās atļaujas (“TUA”) anulēšanai
Šis pamats attieksies uz ārzemniekiem, kas ieguvuši TUA ar tiesībām uz nodarbinātību Latvijā. Spēkā esošais Imigrācijas likums neierobežo laikposmu, kurā ārzemnieks var atrasties bezalgas atvaļinājumā, saglabājot TUA. Turpmāk to varēs anulēt, ja ārzemnieks atradīsies bezalgas atvaļinājumā ilgāk par vienu mēnesi kalendāra gada laikā.
4
4. TUA vairs nebūs jāreģistrē katru gadu
Spēkā esošais regulējums nosaka, ka iegūtā TUA jāreģistrē katru gadu. Lai gan ārzemnieks var iegūt tiesības uzturēties Latvijā uz laiku līdz pat pieciem gadiem, TUA ID karti izsniedz tikai uz vienu gadu. Pēc ID kartes derīguma termiņa beigām ārzemniekam jāpiesakās jaunai kartei, kuras derīguma termiņš atkal ir viens gads. Ja ārzemnieks laikus neveic ID kartes reģistrāciju un nesaņem jaunu karti, veidojas situācija, kurā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmums par TUA piešķiršanu ļauj ārzemniekam uzturēties Latvijā noteiktu laiku, taču ārzemniekam nav šo tiesību apliecinoša dokumenta. Imigrācijas likuma projektā paredzēts termiņu pagarināt uz diviem gadiem, tādējādi ID karte būs jāreģistrē nevis katru gadu, bet ik pēc diviem gadiem.
5
5. Atvieglota amatpersonu uzaicināšanas kārtība
Vērts uzsvērt vēl vienu būtisku izmaiņu – nosacījums, ka ārvalsts komersanta filiālei jābūt ierakstītai komercreģistrā vismaz vienu gadu, pirms tās amatpersona var pieprasīt TUA, tiks atcelts. Līdz ar to šobrīd noteiktā 21 350 eiro minimālā summa, kas komercsabiedrībai gadā jāsamaksā nodokļos, lai komercreģistrā ierakstīta amatpersona saglabātu TUA, pieaugs līdz 25 000 eiro.
6
____________________________________
1 Imigrācijas likuma 12. panta trešā daļa un 22. panta ceturtā daļa. Latvijas Vēstnesis, 169, 20.11.2002.
3 Imigrācijas likuma 15.1 panta 9. punkts un 22.1 panta 13. punkts. Latvijas Vēstnesis, 169, 20.11.2002.