SOLVIT var palīdzēt situācijās, kad citu dalībvalstu iestādes nosaka prasības, kas ir pretrunā ES noteikumiem. Turklāt šī tīkla darbība pārsvarā notiek internetā un tā pakalpojumi tiek sniegti par velti, kas ir svarīgs faktors, ņemot vērā ar Covid-19 saistīto situāciju pasaulē.
Par SOLVIT
SOLVIT ir ES dienestu tīkls, ko izveidojusi Eiropas Komisija sadarbībā ar citām dalībvalstīm ES iekšējā tirgus problēmu risināšanai.
Tas var palīdzēt pārrobežu strīdus jautājumos, ja strīds radies ES tiesību normu nepareizas piemērošanas dēļ un saistīts ar valsts iestādes pieņemtu lēmumu vai rīcību. SOLVIT var palīdzēt strīdus situācijās saistībā ar pensijas tiesībām, darbu ārzemēs, bezdarbnieka pabalstu, PVN atmaksu, tirdzniecību un pakalpojumiem, kā arī uzturēšanās tiesībām citās dalībvalstīs.
SOLVIT nevar palīdzēt lietās, kurās jau uzsākta tiesvedība, – izņēmums ir iestādes lēmuma pārsūdzēšana administratīvā kārtībā – vai gadījumos, kad plānots vērsties tiesā. SOLVIT nevar iesaistīties paralēli oficiālām procedūrām vai tiesvedībai. Tāpat SOLVIT nevar palīdzēt strīdus jautājumos, kas radušies starp uzņēmumiem vai patērētāju, strīdos, kas radušies ES institūcijās un zaudējumu atlīdzības saņemšanas gadījumos. Jāņem vērā, ka SOLVIT nav tiesa un var tikai norādīt uz citas valsts iestādes pārkāpumu un pārliecināt iestādi par pareizu rīcību.
Katrā dalībvalstī ir izveidots savs SOLVIT centrs. Latvijā SOLVIT centra darbību nodrošina Ekonomikas ministrijas ES un ārējo ekonomisko attiecību departaments, un tas darbojas kopš 2004. gada.
Procesa apraksts
Uzņēmējs vai ES pilsonis, kura tiesības tiek aizskartas, elektroniski nosūta sūdzību Latvijas SOLVIT centram vai aizpilda iesnieguma e-formu tīmekļa vietnē
www.solvit.eu. Sūdzība tiks izskatīta divos SOLVIT centros:
- vietējais centrs – piederības valstī;
- vadošais centrs – valstī, kurā noticis iespējamais tiesību pārkāpums.
Nedēļas laikā pēc sūdzības saņemšanas vietējais centrs sazināsies ar sūdzības iesniedzēju, nepieciešamības gadījumā pieprasīs papildu informāciju, pārbaudīs, vai sūdzība atbilst SOLVIT kompetencei, sagatavos lietu un nosūtīs to vadošajam centram. Vietējais centrs arī regulāri informēs sūdzības iesniedzēju par lietas virzību.
Nedēļas laikā pēc sūdzības saņemšanas vadošais centrs apstiprinās, ka tā tiek pieņemta vai noraidīta. SOLVIT cenšas atrisināt problēmu desmit nedēļu laikā no dienas, kad lieta pieņemta vadošajā centrā.
SOLVIT atrisināto lietu piemēri
SOLVIT ir iesaistījies dažādu lietu atrisināšanā. Piemēram, gadījumā, kad Grieķijas iestādes negribēja atzīt gan Bulgārijā, gan Grieķijā strādājuša Bulgārijas pilsoņa tiesības uz viņa pensijas daļu, SOLVIT noskaidroja šo jautājumu ar abu valstu pensiju iestādēm, un pilsonis varēja saņemt pilnu pensiju. Risinājums tika rasts sešu nedēļu laikā.
Citā gadījumā Igaunijas pilsone divus gadus bija strādājusi Kiprā, regulāri apmeklējot arī Igauniju, kur dzīvoja pastāvīgi. Darba līgumam izbeidzoties, viņa nolēma pieteikties bezdarbnieka pabalstam Igaunijā. Pirms aizbraukšanas viņa lūdza Kipras iestādes izsniegt dokumentu, kurā būtu norādīti periodi, kuros viņa bija veikusi sociālās apdrošināšanas iemaksas Kiprā. Šī informācija ļautu aprēķināt viņai pienākošos pabalstu Kiprā. Četrus mēnešus pēc pieteikuma iesniegšanas Kipras iestādes vēl nebija atbildējušas, bet pēc SOLVIT iesaistīšanās tās nosūtīja vajadzīgo dokumentu Igaunijas iestādēm sešu nedēļu laikā.
Latvijas SOLVIT centra saņemto sūdzību statistika norāda uz diezgan zemu aktivitāti, vidēji divas saņemtās sūdzības gadā, lielākoties par citu valstu iestāžu darbību. Mūsuprāt, SOLVIT tīkls nav pietiekami popularizēts Latvijā, un iedzīvotāji nemaz nav informēti par šādu iespēju.