Nodokļu datu apkopošanā arvien vairāk tiek izmantotas tehnoloģijas, jo tās ļauj apstrādāt lielāku datu apjomu īsākā laikā, centralizēt datu apstrādes funkciju, uzlabot izejas datu kvalitāti un sagatavot dažāda veida pārskatus. Tehnoloģiju izmantošana datu apstrādē paver plašākas iespējas analizēt datus, kā arī identificēt un kontrolēt riskus, jo nodokļu administrācijas saņem datus strukturētā veidā. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO) ir izstrādājusi vadlīnijas, kurās ir iekļautas prasības elektroniskā veidā iesniedzamai informācijai (angļu val. Standard Audit File for Tax jeb SAF-T). Valstis var iestrādāt ESAO vadlīnijām atbilstošas prasības savos nacionālajos tiesību aktos, lai veicinātu datu apmaiņu starp nodokļu maksātājiem un nodokļu administrācijām. Ir valstis, kas izmanto SAF-T jau vairākus gadus, bet citās valstīs šīs prasības ir ieviestas salīdzinoši nesen. Šajā rakstā – par PwC pieredzi SAF-T ieviešanā un praktiskā pielietošanā.
SAF-T ieviešanas mērķi un PwC pieredze dažādās valstīs
PwC ieskatā SAF-T ir šādi ieviešanas mērķi:
Valsts
|
Mērķis
|
Luksemburga
|
Atvieglot nodokļu administrācijai PVN auditu veikšanu
|
Portugāle
|
Modernizēt nodokļu audita procedūras, lai iegūtu iekšējo efektivitāti un palielinātu iekasējamo nodokļu apjomu, jo SAF-T ļauj analizēt pilnu darījumu kopumu
|
Polija
|
Radīt rīku, kas ļauj nodokļu administrācijai vienkāršāk un efektīvāk veikt nodokļu kontroli, samazinot PVN riskus, kas saistīti ar krāpniecību, nemaksāšanu vai izvairīšanos no maksāšanas
|
Lietuva
|
Uzlabot nodokļu iekasēšanu un administrēšanu
|
Tomēr ir svarīgi atzīmēt, ka katrā valstī SAF-T prasību ieviešanas veids un lietošanas mērķis nedaudz atšķiras.
Luksemburgā SAF-T izmantošana kopš 2011. gada ir obligāta visiem nodokļu maksātājiem PVN jomā. Katra nodokļu maksātāja pienākums ir iesniegt SAF-T prasībām atbilstošus PVN datus pēc nodokļu administrācijas pieprasījuma. Pārskatu iesniegšanai izmanto datni FAIA (franču val. Fichier d’Audit Informatisé de l’Administration de l’enregistrement et des domaines). Luksemburgas nodokļu maksātājiem ir atļauts nesagatavot šo datni pie šādiem nosacījumiem:
-
uzņēmumam ir tikai PVN numurs (uzņēmums nav pakļauts obligātam kontu plānam);
-
apgrozījums ir zem 112 000 eiro;
-
uzņēmums izmanto atviegloto PVN režīmu, t.i., neatskaita priekšnodokli;
-
uzņēmumam ir mazāk nekā 500 darījumu gadā, un auditu ir vienkāršāk veikt manuāli.
No minētā var secināt, ka Luksemburgā SAF-T izmantošana ir galvenokārt vērsta uz PVN datu pārbaudi, bet ir optimāli sakārtota gan nodokļu maksātāja, gan nodokļu administrācijas resursu izmantošanas ziņā.
Portugālē SAF-T pārskatu sagatavošanas datu formāta noteikumi tika ieviesti 2008. gadā un ir obligāti uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājiem. Portugāle bija viena no pirmajām valstīm, kas ieviesa SAF-T, un PwC kolēģi aktīvi sadarbojās ar valsts iestādēm, lai izstrādātu metodoloģiju un noteiktu efektīvu pielietošanas praksi. 2017. gadā ir stājusies spēkā jaunā datu struktūra (ceturtā pēc kārtas).
Lietuvai un Polijai bija iespēja iepazīties ar SAF-T izmantošanas pieredzi citās valstīs. Gan Lietuvā, gan Polijā SAF-T tiek ieviests pa posmiem.
Lietuvā –
-
ar 2016. gada 1. oktobri SAF-T izmantošana ir obligāta visiem PVN maksātājiem;
-
ar 2017. gada 1. janvāri ir noteikti kritēriji uzņēmumiem, kam jāievēro SAF-T prasības arī attiecībā uz pārējiem grāmatvedības sistēmas reģistriem.
Polijā SAF-T prasības ir obligātas –
-
lielajiem nodokļu maksātājiem ar 2016. gada 1. jūliju un
-
visiem nodokļu maksātājiem ar 2018. gada 1. jūliju.
Pārskatu iesniegšana papīra formā
Portugālē pārskatu iesniegšana papīra formā nav atļauta. Polijā datu iesniegšana pārsvarā ir noteikta elektroniski ar dažiem izņēmumiem attiecībā uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārskatiem. Lietuvā juridiskām personām ir jāiesniedz informācija elektroniski ar dažiem izņēmumiem, bet fiziskām personām ir atļauta dokumentu iesniegšana papīra formā. Luksemburgā datu iesniegšana notiek elektroniski, bet ir nosacījumi, pie kuriem pārskatus var iesniegt papīra formā. Tomēr papīra formā iesniedzamo pārskatu iespējas neatceļ e-audita prasības.
Portugālē, Luksemburgā, Polijā un Lietuvā valsts nodokļu kontroles institūcijas veic e-auditus, un standartizētā veidā iesniegtie dati būtiski atvieglo datu analīzi. Uzņēmumiem standartizētās pieejas izmantošana ļauj –
-
uzlabot nodokļu datu kvalitāti ilglaicīgā perspektīvā;
-
palielināt gan darba, gan nodokļu datu apstrādes funkciju uzlabošanas efektivitāti;
-
uzlabot nodokļu administrēšanas procesu un labāk kontrolēt iespējamās nesakritības datos.
PwC uzsver, ka SAF-T ieviešanas process nodokļu maksātājiem ir dārgs un laikietilpīgs. Polijas kolēģi atzīmē, ka SAF-T ieviešanā pastāv zināma nenoteiktība attiecībā uz SAF-T prasībām. Lietuvas kolēģi atzīst, ka trūkst skaidrības gadījumos, kad nodokļu administrācija neefektīvi izmanto ieviesto sistēmu, kas var būt saistīts ar nebūtisku nodokļu iekasēšanas efektu un zemu auditu efektivitāti.
Attiecībā uz SAF-T izmantošanu ilgākā laikposmā par pozitīvu aspektu uzskatāms tas, ka SAF-T izmantošana vienkāršo datu apstrādes procesus. Piemēram, Luksemburgas kolēģi uzsver PVN audita procesa vienkāršošanu.
Portugāles PwC, kuri SAF-T izmanto jau vairākus gadus, neredz būtiskus trūkumus automatizētas datu analīzes rīka izmantošanā, kas ļauj secināt, ka ilglaicīgā perspektīvā SAF-T izmantošana gan sakārto uzņēmumu iekšējo darba organizāciju, gan uzlabo datu analīzes iespējas nodokļu administrācijai.
Latvija
Valsts nodokļu politikas reformas plānā 2018.–2021. gadam ir paredzēts pāriet uz nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanu tikai e-vidē, ieviest tiešsaistes tirdzniecības darījumu reģistru, ieviest saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu mazajai uzņēmējdarbībai, noteikt grāmatvedības prasības detalizētas informācijas norādīšanai par sniegto pakalpojumu attaisnojuma dokumentā un ieviest VID nodokļu rēķina automātiskas apmaksas risinājumu, kā arī veikt citus uzlabojumus, kas būtībā radīs vidi datu apstrādes sistēmu ieviešanai.