Lai vienkāršotu datu atlases un strukturēšanas procesu nodokļu audita vajadzībām Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO) ir izstrādājusi vadlīnijas par nodokļu audita iesniedzamo informāciju elektroniskā formā – SAF-T (Standard Audit File for Tax). Šajā rakstā – par SAF-T ieviešanas mērķiem un potenciālajiem lietotājiem.
SAF-T, tā ieviešanas mērķis un aspekti
SAF-T ieviešanas mērķis ir vienkāršot nodokļu atbilstības un revīzijas procesu, nodrošināt nodokļu administrācijām ātrāku un vieglāku piekļuvi uzņēmuma datiem ar mērķi veikt konsekventu datu analīzi, kā arī efektīvāku kontroli un revīziju. Saskaņā ar ESAO e-Audita komisijas vadlīnijām vienota standarta izmantošana palīdzēs –
-
samazināt atskaišu sagatavošanas izmaksas;
-
samazināt administratīvās izmaksas;
-
uzlabot uzņēmumu revīziju rezultātus;
-
izveidot kopēju platformu, lai vienkāršotu apvienotos auditus.
Būtībā tas ir starptautisks elektroniskās datu apmaiņas standarts starp uzņēmuma grāmatvedības sistēmu un nodokļu administrāciju vai ārējiem revidentiem. Strukturētā veidā no grāmatvedības sistēmas var tikt pieprasīta, piemēram, šāda informācija:
-
virsgrāmatas ieraksti;
-
realizācijas un piegādātāju rēķini;
-
informācija par pamatlīdzekļiem;
-
informācija par krājumiem;
-
informācija par pasūtījumiem;
-
informācija par darījumiem;
-
informācija par maksājumiem;
-
informācija par korekcijām.
SAF-T ieviešanas vadlīnijās ir uzsvērts, ka ieviešanas aspekti katrā valstī var atšķirties atkarībā no konkrētas valsts nodokļu sistēmas īpatnībām, bet vienlaikus audita faila prasībām ir jābūt skaidri definētām, lai programmnodrošinājuma izstrādātāji var veikt attiecīgus uzlabojumus grāmatvedības sistēmās.
Nemitīgi pieaug datu apmaiņas apjoms elektroniskā veidā starp nodokļu maksātājiem un nodokļu administrācijām. Arī Latvijas nodokļu administrācija ik gadu uzlabo atskaišu veidlapas, lai nodrošinātu arvien efektīvāku datu savākšanu un kontroli. Latvijā pagaidām nav izstrādātas e-audita prasības, bet Zviedrijā, Holandē un Vācijā tādas ir jau ieviestas. SAF-T metodoloģija savā ziņā standartizē datu apmaiņas prasības valstu ietvaros.
SAF-T praksē
ESAO prasībām attiecībā uz SAF-T ir norādījumu raksturs (labā prakse) – katra valsts var izvēlēties šīs prasības piemērot, iestrādājot tās savos tiesību aktos atbilstoši katras valsts specifikai.
SAF-T ir jau ieviests Austrijā, Francijā, Luksemburgā, Portugālē, Lietuvā, Kanādā.
Norvēģijā SAF-T ir spēkā ar šā gada 1. janvāri.
Polijā SAF-T atskaišu prasības ar 2016. gada 1. jūliju attiecas uz lieliem uzņēmumiem, bet ar 2018. gada 1. jūliju plānots tās attiecināt arī uz maziem un vidējiem uzņēmumiem.
Lietuvā ar 2016. gada 1. oktobri reģistrētiem PVN maksātājiem ir jāsniedz nodokļu administrācijai informācija par dokumentiem un rēķiniem elektroniski, savukārt ar šā gada 1. janvāri ir noteiktas SAF-T prasības uzņēmumiem ar apgrozījumu virs 8 miljoniem eiro.
Lielbritānija, Beļģija, Horvātija, Somija un citas valstis šobrīd izskata SAF-T ieviešanas un lietošanas iespēju.
Latvija 2016. gadā ir oficiāli kļuvusi par ESAO 35. dalībvalsti. Tā kā e-vides izmantošana kļūst arvien aktuālāka, Latvija arī varētu izvēlēties iestrādāt savos tiesību aktos SAF-T metodoloģijas izmantošanu.
Vienotās atskaišu un e-audita sistēmas piemērošana varētu būt īpaši aktuāla globālām uzņēmumu grupām, kam ir līdzekļi tehnoloģiju attīstībai un kam procesu standartizācija ar vienotām prasībām var būtiski samazināt administratīvās izmaksas. No otras puses SAF-T izmantošana dos iespēju nodokļu administrācijām veikt starpvalstu datu apmaiņu un analīzi, arī izmantojot liela apjoma datu analīzes metodes. Pieaugot elektronisko datu apjomam, īpaši aktuāls kļūst datu aizsardzības un drošības jautājums, kas veicinās IT un nodokļu sektora sadarbību un tehnoloģiju attīstību elektronisko datu apmaiņas jomā.