21.03.2017
Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

PVN nākotne (2/12/17)

Attīstoties vienotam ES tirgum, arvien lielāka ir nepieciešamība uzlabot pašreizējo PVN sistēmu, kas mazinātu PVN slogu un šķēršļus pārrobežu tirdzniecībā, veicinot tirdzniecību starp visām ES dalībvalstīm, kā arī pēc iespējas efektīvāk izskaust nodokļu izkrāpšanas iespējas. PVN sistēmas attīstības nepieciešamību uzsver jaunā ES izstrādātā Vienotā Digitālā tirgus stratēģija, ES Zaļā grāmata par PVN nākotni, kā arī 2016. gadā ES izstrādātais rīcības plāns PVN sistēmas modernizācijai

 

Sarežģījumi, kas rodas, saskaroties ar daudzām dažādām valstu sistēmām, rada būtisku šķērsli uzņēmumiem, kuri mēģina veikt pārrobežu tirdzniecību. Aplēses rāda, ka PVN saistību izpilde gadā vidēji izmaksā 5000 eiro katrā dalībvalstī, kurā uzņēmums piegādā preces vai sniedz pakalpojumus. Turklāt pašreizējā sistēma nav neitrāla, jo ES uzņēmumi nepārprotami ir nelabvēlīgākā situācijā salīdzinājumā ar trešo valstu uzņēmumiem, kas var likumīgi un citādi veikt piegādes ES, nemaksājot PVN. Izkropļojumi samazina ES uzņēmumu apgrozījumu par 4,5 miljardiem gadā. Tā kā PVN likme var sasniegt pat 27%, pastāv būtiska atšķirība par labu trešās valsts uzņēmumam, ja tam PVN nepiemēro.
 
Kopš 2015. gada 1. janvāra, kad stājās spēkā jaunie noteikumi par pakalpojuma sniegšanas vietu, PVN par visiem telesakaru, apraides un elektroniskiem pakalpojumiem tiek iekasēts valstī, kurā atrodas klients, nevis pakalpojuma sniedzējs. Tādējādi, lai samazinātu attiecīgo uzņēmumu izmaksas un administratīvo slogu, ir ieviesta elektroniskā reģistrācijas un maksājumu sistēma. Eiropas Komisija uzskata, ka šāda sistēma būtu jāpiemēro arī materiālajām precēm, kas pasūtītas tiešsaistē ES ietvaros un ārpus tās. Tā vietā, lai deklarētu un maksātu PVN katrā dalībvalstī, kurā atrodas klienti, uzņēmumiem jārada iespēja iesniegt vienotu deklarāciju un maksājumu veikt savā dalībvalstī.
 
Eiropas Komisija 2016. gada 7. aprīlī iepazīstināja ar PVN modernizācijas rīcības plānu, kurā izklāstīti pasākumi, ar kuriem pašreizējai ES PVN sistēmai tiks dots jauns impulss, to vienkāršojot, samazinot krāpšanas iespējas un padarot to labvēlīgu komercdarbībai. ES rīcības plānā ir izklāstīti pašreizējo ES PVN noteikumu modernizācijas virzieni, tostarp –
  • topošās vienotās ES PVN sistēmas galvenie principi;
  • īstermiņa pasākumi cīņā pret krāpšanu PVN jomā;
  • PVN likmju regulējuma atjaunināšana, t.sk. iespējamie varianti, kā dalībvalstīm tiks nodrošināta lielāka rīcības brīvība likmju noteikšanā;
  • ierosinājumi vienkāršot PVN noteikumus e-komercijas jomā saistībā ar digitālā vienotā tirgus stratēģiju un ieviest vispusīgu PVN paketi, ar ko atvieglot MVU darbību.
Atbilstoši jaunajiem noteikumiem pārrobežu darījumiem arī turpmāk piemēros PVN likmes, kas ir spēkā galamērķa dalībvalstī (“galamērķa princips”), tomēr pakāpeniski tiks mainīts PVN iekasēšanas veids, palielinot sistēmas aizsardzību pret krāpšanu. Vienlaikus tiks izveidots ES mēroga e-portāls, ar ko paredzēts nodrošināt, ka PVN iekasēšanas sistēmas izmantošana uzņēmumiem ir pietiekami vienkārša, bet dalībvalstīm – pietiekami stabila.
 
Arī Vienota digitālā tirgus stratēģija atzīst, ka PVN attīstības pamatā jābūt samazinātam administratīvajam slogam uzņēmējiem, ko rada dažādi PVN piemērošanas režīmi dalībvalstīs. Stratēģija uzsver, ka ir nepieciešams izveidot vienotu formu visās dalībvalstīs ar vienu reģistrēšanās vietu un iespēju samaksāt PVN vienā maksājumā par veiktajām darbībām visās dalībvalstīs, kā arī noteikt vienotu PVN reģistrēšanās slieksni visā ES.1
 
Par PVN sistēmas uzlabošanu tiek runāts jau sen. Viens no svarīgākajiem attīstības tiesību aktiem ir ES “Zaļā grāmata par PVN nākotni – virzība uz vienkāršāku, stabilāku un efektīvāku PVN sistēmu.” Turpmākais scenārijs PVN attīstībā ir plānots, lai atvieglotu uzņēmumu darbību un samazinātu administratīvās izmaksas, līdz ar to veicinot starptautisko tirdzniecību. Viens no pamatmērķiem ir ieviest standartizētas, vienādas PVN deklarācijas visā ES, kā arī radīt vienkāršu un viegli pieejamu centrālo ES tīmekļa vietni, kurā vienuviet nokārtot visas PVN saistības visās dalībvalstīs. ES arī uzsver, ka ir nepieciešamība paplašināt apliekamās darbības un samazināt neapliekamos vai izņēmuma darījumus vienoti visās dalībvalstīs, tādējādi neizkropļojot ES vienoto tirgu, kā arī palielinot dalībvalstu ieņēmumus.
___________________________
1 Green paper on the future of VAT. Towards a simpler, more robust and efficient VAT system (2010) 
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu