Šā gada 21. februārī publicētā raksta turpinājumos aplūkosim biežāk sastopamās korekcijas un kļūdas uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) deklarācijas sagatavošanā. Šajā rakstā – par korekcijām, kas saistītas ar nodokļa atlaižu piemērošanu par ārvalstīs samaksāto nodokli, zaudētiem parādiem un atskaitāmiem procentiem.
Nodokļa atlaižu piemērošana par ārvalstīs samaksāto nodokli
Nodokļa maksātāji var piemērot UIN atlaidi, t.i., samazināt apliekamo ienākumu par ārvalstīs samaksātā UIN summu, kas nepārsniedz Latvijā aprēķināto nodokli par attiecīgo ārvalstīs gūto ienākumu.
Praksē mēdz notikt, ka Latvijā aprēķināto nodokli samazina par ārvalstīs samaksāto nodokli, kas neattiecas uz to pašu pārskata periodu. Šāda situācija var rasties saistībā ar ārvalsts ieturējuma nodokli un ārvalstu nodokļu administrāciju praksi izsniegt apstiprinājumu par samaksāto nodokli periodā, kas var neatbilst attiecīgajam Latvijas nodokļa maksāšanas periodam.
Vēl esam pamanījuši, ka Latvijas uzņēmumi mēdz iekļaut savos ieņēmumos neto (t.i., saņemto), nevis bruto ienākumu.
Kļūdas atlaides piemērošanā ir konstatētas arī gadījumos, kad Latvijas uzņēmums, kam ir filiāles ārvalstīs, samazina Latvijā maksājamo nodokli par ārvalstīs samaksāto nodokli, nepārrēķinot deklarācijā atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem aprēķināto UIN par ārvalsts filiāles ieņēmumiem un izdevumiem. Proti, Latvijas nodokļa maksātājam savā peļņas vai zaudējumu aprēķinā ir jāiekļauj arī ārvalsts filiāles gūtie ieņēmumi un izdevumi, kas tai radušies, veicot saimniecisko darbību ārvalstīs, un jāveic UIN korekcijas atbilstoši Latvijas normatīvajiem aktiem un nodokļu konvencijām.
Zaudētie parādi
Nodokļa maksātājs var samazināt apliekamo ienākumu par zaudētā parāda summu, ja izpildīti UIN likuma 9. panta pirmajā daļā minētie nosacījumi. Šā panta 1.1 un 1.2 daļas noteikumi ļauj atzīt zaudētos parādus izdevumos ar atvieglotiem nosacījumiem, tomēr šādos gadījumos vispirms jāveic visas atbilstošās parādu piedziņas un atgūšanas darbības.
Piemēram, nodokļa maksātāji bieži vien UIN korekcijas neveikšanu zaudētiem parādiem pamato tikai ar Lursoft datiem, kur uzrādās, ka juridiskai personai uzsākta maksātnespēja. Šādā gadījumā netiek ievērots nosacījums – piedziņas un atgūšanas darbību veikšana. Turklāt Lursoft izdruka neaizvieto tiesas spriedumu par maksātnespējas procedūras pabeigšanu.
Vēl ir gadījumi, kad uzņēmumam nav zināms, vai pastāv tiesas spriedums par parāda piedziņu no debitora un tiesu izpildītāja akts par piedziņas neiespējamību. Šāds spriedums ir pieejams tikai tiem kreditoriem, kas ir pieteikušies un ierakstīti kreditoru prasījumu reģistrā. Ieraksts šajā reģistrā ir papildu pierādījums tam, ka nodokļa maksātājs ir veicis visas atbilstošās parādu piedziņas un atgūšanas darbības.
Ja nodokļa maksātājam neizpildās 9. panta nosacījumi, tad par zaudētā parāda summu jāpalielina apliekamais ienākums UIN deklarācijas 9. rindā.
Atskaitāmo procentu aprēķins
UIN likuma 6.4 pants ierobežo aprēķināto procentu maksājumu summu, kas ir atskaitāma UIN vajadzībām. Tādējādi apliekamais ienākums var būt jāpalielina par starpību starp faktiskajiem peļņas vai zaudējumu aprēķinā uzrādītajiem procentu izdevumiem un to likumā atļauto apmēru.
Ja atskaitāmo procentu apmērs ir aprēķināts nepareizi, tad apliekamais ienākums var būt uzrādīts samazinātā apmērā. Esam pamanījuši, ka uzņēmumi visbiežāk pieļauj šādas kļūdas:
-
Bezprocentu aizņēmumu summu iekļaušana parādu saistību vidējā apjoma aprēķinā un attiecīgi atskaitāmo procentu aprēķinā;
-
Nepareizs vidējās aizņēmuma summas aprēķins. Ja aizņēmums ir tikai dažus mēnešus no visa pārskata gada, piemēram, kopā 5 mēnešus no 12, tad vidējo aizņēmumu rēķina tikai par tiem mēnešiem, kuros aizņēmums ir bijis, nevis par visu gadu kopā;
-
Nav nodrošināts atsevišķs aprēķins katras valūtas aizdevumam. Tā kā atšķirīgām valūtām piemēro atšķirīgas Centrālās statistikas pārvaldes publicētās vidējās īstermiņa kredītu likmes, attiecīgie aprēķini jāveic katrai valūtai atsevišķi, beigās rezultātu summējot.
Nākamajā rakstā aplūkosim uzņēmumu biežāk pieļautās kļūdas tādu korekciju veikšanā, kas saistītas ar nodokļu nolietojuma aprēķinu, maksājumiem nerezidentiem, uzkrājumu kustību un ziedojumiem.