Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Pārmaksātā solidaritātes nodokļa atmaksa darba devējam (3/39/20)

Šobrīd VID aktīvi atmaksā uzņēmumiem pārmaksāto solidaritātes nodokli (“SN”). Šajā rakstā vēlamies atgādināt, ka no SN pārmaksas, aprēķināšanas un atmaksas termiņa izriet vairāki jautājumi, piemēram, kā iegrāmatot šogad saņemto 2019. gadā pārmaksātā SN atmaksu un kas uzņēmumam jāapsver nākotnē, lemjot par reorganizāciju vai likvidāciju.

 

Kā rodas SN pārmaksa?
 
SN maksā par sociāli apdrošinātām personām, kuru darba ienākumi kalendāra gadā pārsniedz valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (“VSAOI”) objekta maksimālo apmēru, kurš laikposmā no 2019. līdz 2021. gadam ir 62 800 eiro. SN objektam (ienākumam virs 62 800 eiro) taksācijas gadā piemēro tādu pašu VSAOI likmi kā personas ienākumam līdz VSAOI objekta maksimālajam apmēram. Tātad gada ietvaros SN aprēķina, piemērojot 35,09% likmi, lai gan SN likumā noteiktā likme ir 25,5%.
 
Starpību starp gada laikā samaksāto 35,09% SN un likumā noteikto 25,5% SN uzskata par pārmaksu, kuru atmaksā darba devējam (“DD”) vai pašam nodokļa maksātājam, ja SN nemaksā no algota darba ienākuma. Iepriekšējā taksācijas gadā pārmaksāto SN, kas pienākas DD, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra aprēķina līdz pēctaksācijas gada 1. jūnijam, un VID to atmaksā DD līdz pēctaksācijas gada 1. septembrim, ja obligāto iemaksu likme ir dalīta starp DD un darba ņēmēju kā noteikts likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 18. pantā. Tātad vairums DD šobrīd ir saņēmuši SN atmaksu.
 
Kā grāmatot SN atmaksu par 2019. gadu, kas saņemta šogad? 
 
Daudzi DD savos 2019. gada pārskatos jau iekļāvuši pārmaksātā SN atmaksu, taču daudz ir arī uzņēmumu, kuri šo atmaksu dažādu iemeslu dēļ nav paredzējuši.
 
Ja pārmaksātā SN atmaksa nav iekļauta uzņēmuma gada pārskatā, tad vispirms jāizvērtē šādas kļūdas būtiskums attiecībā pret uzņēmuma ienākumiem un izdevumiem. Šī kļūda ir uzskatāma par būtisku, ja gada pārskata lasītājs tās dēļ varētu izdarīt nepareizus secinājumus par uzņēmuma darbības rezultātiem un gada pārskatu.
 
Atkarībā no tā, vai kļūda uzskatāma par būtisku vai nebūtisku, uzņēmums var rīkoties divos veidos. Nebūtiskas kļūdas gadījumā, kad pārmaksātā SN summa ir nenozīmīga, uzņēmums var koriģēt tekošā gada peļņas vai zaudējumu aprēķinu. Turpretī būtiskas kļūdas gadījumā jākoriģē uzņēmuma gada pārskats. Jāņem vērā, ka būtiskas kļūdas gadījumā 2019. gada pārskatu nekoriģē, bet koriģē 2019. gada datus 2020. gada pārskatā. Proti, savus 2019. gada salīdzinošos rādītājus uzņēmums labo kā izdevumu samazinājumu 2020. gada pārskatā, norādot SN pārmaksu kā debitoru. Pēc atmaksas debitors uzskatāms par dzēstu.
 
Kam jāpievērš uzmanība? 
 
Veicot uzņēmuma reorganizāciju vai likvidāciju, jāņem vērā, ka SN atmaksas grafiku no VID puses nav iespējams koriģēt, tādēļ ieteicams plānot reorganizācijas vai likvidācijas noslēgumu pēc SN atgūšanas, ja pārmaksātā summa ir būtiska. Reorganizācijas gadījumā iegūstošais uzņēmums pārņem visas pārveidojamās sabiedrības tiesības un saistības, tātad arī pārmaksāto SN, kas nekādus zaudējumus uzņēmumam nerada. Turpretī likvidācijas gadījumā uzņēmums SN pārmaksu var arī zaudēt, ja likvidācija notiek pirms SN atgūšanas. Tādējādi uzņēmuma vadībai ir vērts apsvērt, kad tieši notiek likvidācija, ja pārmaksātā summa ir būtiska.
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu