Šajā rakstā – par aktualitātēm transfertcenu (TC) jomā.
Mūsu rakstu sērijā par ESAO BEPS 13. pasākumu “Transfertcenu dokumentācijas un valsts līmeņa pārskata ieviešanas vadlīnijas” esam informējuši MindLink abonentus par valsts līmeņa pārskata, grupas dokumentācijas un uzņēmuma dokumentācijas ieviešanas vadlīnijām (
16.06.2015,
07.07.2015,
14.07.2015,
25.08.2015).
Tiesiskā regulējuma izmaiņas
Pēc ESAO iniciatīvas 2016. gada 25. maijā ir ieviesta Padomes Direktīva (ES) 2016/881, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES attiecībā uz obligātu automātisku informācijas apmaiņu nodokļu jomā. Saskaņā ar direktīvu Latvija piedalās obligātās automātiskās nodokļu informācijas apmaiņas mehānismā un tai ir pienākums ieviest valsts līmeņa pārskatu. Finanšu ministrija kopā ar VID pašlaik izstrādā likumprojektu, lai ieviestu ESAO BEPS 13. pasākumu, koncentrējoties uz valsts līmeņa pārskata prasībām. Likumprojekts groza likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15. pantu, uzliekot Latvijas nodokļu maksātājiem pienākumu iesniegt valsts līmeņa pārskatu VID. Šā gada 4. aprīlī likumprojekts ir apstiprināts Ministru kabinetā un drīzumā jāiesniedz Saeimā.
Plānots, ka jaunās prasības stāsies spēkā šā gada 4. jūnijā par pārskata gadiem, kas sākas šā gada 1. janvārī vai pēc šī datuma. Līdz spēkā stāšanās termiņam Ministru kabinets precizēs prasības, kas nosaka, kuriem nodokļu maksātājiem jāiesniedz kāda veida informācija. Mēs sagaidām, ka šo prasību pamatā būs ESAO standarti ar specifiskiem vietējiem noteikumiem.
Valsts līmeņa pārskata prasības
ESAO uzliek nodokļu maksātājiem pienākumu sagatavot valsts līmeņa pārskatu atbilstoši ESAO “Transfertcenu noteikšanas vadlīniju daudznacionāliem komersantiem un nodokļu administrācijām” grozītajai V daļai, kas prezentēta BEPS 13. pasākuma ziņojumā.
Saskaņā ar ESAO ieteikumiem valsts līmeņa pārskatu iesniedz galējais mātes uzņēmums, ja gada konsolidētais grupas apgrozījums sasniedz vai pārsniedz 750 miljonus eiro. Jāņem vērā, ka Ministru kabinets vēl precizēs Latvijā piemērojamo slieksni un tas varētu būt zemāks par ESAO ierosināto. Piemēram, Bulgārijas likumprojekts par valsts līmeņa pārskata ieviešanu paredz 750 miljonu eiro slieksni daudznacionālai uzņēmumu grupai ar galējo mātes uzņēmumu ārpus Bulgārijas un 50 miljonu eiro slieksni grupai ar galējo mātes uzņēmumu Bulgārijā.
Lai gan valsts līmeņa pārskata iesniegšanas pienākums galvenokārt attiecas uz daudznacionālas uzņēmumu grupas galveno uzņēmumu, īpašas prasības varētu atteikties arī uz vietējiem meitas uzņēmumiem. Saskaņā ar ESAO BEPS 13. pasākuma ziņojumu un Padomes direktīvu, ja kādas valsts tiesību akti nepieprasa valsts līmeņa pārskatu no galējā mātes uzņēmuma vai arī ja šī valsts nav ievērojusi obligātās automātiskās nodokļu informācijas apmaiņas principus, tad galējā mātes uzņēmuma vietā rīkosies viens norādīts daudznacionālās grupas uzņēmums, kurš būs atbildīgs par valsts līmeņa pārskata iesniegšanu (t.s. sekundārais mehānisms). Lai kontrolētu šo mehānismu, dažas valstis (piemēram, Bulgārija, Horvātija, Čehija, Ungārija) ir uzlikušas vietējiem meitas uzņēmumiem pienākumu informēt valsts nodokļu administrāciju par to, kurš grupas uzņēmums iesniegs valsts līmeņa pārskatu.
Valsts līmeņa pārskata standartā ietilpst šāda nodokļu administrācijām sniedzama informācija par daudznacionālu uzņēmumu grupu:
-
ieņēmumi no saistītām un nesaistītām personām;
-
peļņa (zaudējumi) pirms ienākuma nodokļa;
-
samaksātie ienākuma nodokļi (pēc kases principa);
-
uzkrātais ienākuma nodoklis;
-
norādītais kapitāls;
-
nesadalītā peļņa;
-
darbinieku skaits;
-
nefinanšu materiālie aktīvi.
Tātad valsts līmeņa pārskats kalpos kā momentuzņēmums, ko nodokļu administrācija aktīvi izmantos, lai izvērtētu, vai nav notikusi grupas uzņēmuma gūtā ienākuma mākslīga novirzīšana uz nodokļu ziņā izdevīgākām valstīm.
Valsts līmeņa pārskata iesniegšanas pienākums attieksies uz kalendāra gadu, sākot ar 2017. taksācijas gadu, un pārskats būs jāiesniedz 12 mēnešu laikā pēc gada beigām. Latvijas gadījumā valsts līmeņa pārskats par 2017. taksācijas gadu būs jāiesniedz līdz 2018. gada 31. decembrim, ja vien Ministru kabinets nenoteiks citu pārskata periodu un termiņu.
ESAO ir uzsvērusi, ka valsts līmeņa pārskata mērķis ir palīdzēt nodokļu administrācijām veikt augsta līmeņa TC riska novērtējumus (piemēram, atlasot TC auditam piemērotus gadījumus), nevis izmantot to detalizētas TC analīzes vietā.
BEPS 13. pasākuma ieviešana visā pasaulē
Daudzas valstis ir jau ieviesušas trīs līmeņu pieeju pārskatu iesniegšanas prasībām. Daudznacionālas grupas uzņēmumiem, kas darbojas šajās valstīs, varētu būt pienākums iesniegt savu pirmo valsts līmeņa pārskatu par 2016. taksācijas gadu līdz 2017. gada 31. decembrim. Attēlā redzamas visas pasaules valstis, uz kurām jau attiecas BEPS 13. pasākuma prasības.
13. pasākuma paātrinātais ceļš visā pasaulē
Aktualizēta informācija par valsts līmeņa pārskata ieviešanu konkrētās valstīs atrodama
šeit.
Kā sagatavoties gaidāmajām pārmaiņām
Plānots, ka Saeima pieņems likumprojektu šā gada 4. jūnijā. Iesakām sagaidīt šīs pārmaiņas ar sava plāna izstrādi. Minēsim dažas praktiskas darbības, ko varat veikt jau tagad:
-
Saprast, kādu informāciju par grupu kopumā un par vietējo uzņēmumu jūsu grupas galvenajam uzņēmumam būs pienākums sniegt – ko iekļaut un ko izslēgt?
-
Izvērtēt, ko valsts līmeņa pārskats atklās par jūsu saimniecisko darbību.
-
Izlemt, kurš būs atbildīgs par valsts līmeņa pārskata iesniegšanu vietējā un globālā līmenī.
-
Nodrošināt atbilstošu TC dokumentāciju visiem grupas uzņēmumu savstarpējiem darījumiem.
-
Pārbaudīt datus, ko iesniegsiet, lai tie būtu precīzi un uzticami.
-
Apsvērt, vai ir nepieciešams kāds papildu resurss, lai kontrolētu valsts līmeņa pārskata ieviešanu un informācijas sniegšanu.
PwC ir visas vajadzīgās zināšanas un pieredze, lai varētu jums ieteikt stratēģiju, kas palīdzēs sasniegt jūsu nospraustos mērķus, ņemot vērā vienmēr mainīgo atbilstības regulējumu. Ja jums rodas kādi jautājumi, lūdzam sazināties ar mūsu TC ekspertiem
Helviju Henšeli un
Tatjanu Koncevaju.