Ar 2019. gada 1. janvāri ir plānotas izmaiņas Padziļinātās sadarbības programmas (PSP) darbības noteikumos, paredzot automātisku nodokļu maksātāju izvērtēšanu un iekļaušanu PSP, piešķirot tiem Bronzas, Sudraba vai Zelta statusu. Mērķis ir vienkāršot pieteikšanās procesu un PSP iekļaut arī daļu mazo un vidējo uzņēmumu, kas atbildīs noteiktiem kritērijiem.
Dalības kritēriji
VID informācijas sistēmas automatizēti iegūs un apkopos informāciju, lai atlasītu sarakstu ar nodokļu maksātājiem, kas atbilst PSP kritērijiem. Potenciālo dalībnieku atlase notiks ik gadu no 1. septembra līdz 30. novembrim. Atlasītos nodokļu maksātājus pēc to darbības apjoma grupēs trīs līmeņos – Bronza, Sudrabs un Zelts. Dalība PSP sāksies ar nākamā gada 1. janvāri.
Noteikumu projektā ir paredzēti 17 vispārīgie kritēriji, pēc kuriem VID atlasīs nodokļu maksātājus dalībai PSP (piemēram, prasība veikt saimniecisko darbību ilgāk par trīs gadiem, nodokļu parādu slieksnis, nav pārkāpumu saistībā ar kases aparātu lietošanu, nav nodokļu un darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu). Turklāt PSP dalībnieks iepriekšējā pārskata gadā nedrīkstēs būt strādājis ar zaudējumiem.
Lai noteiktu uzņēmuma atbilstību Bronzas, Sudraba vai Zelta līmenim, vērtēs atbilstību vēl papildu kritērijiem (piemēram, darbinieku skaits, apgrozījums, budžetā iemaksāto nodokļu apmērs, algu līmenis nozarē).
Lai uzņēmums kvalificētos Zeltam, vēl bez šiem papildu kritērijiem, nodokļu maksātājam būs jāievieš nodokļu risku vadība. Jaunie noteikumi vairs nenosaka, ka dokumentam jāatbilst starptautiski atzītai praksei un standartiem, bet konkrētāk nosaka obligātās un izvēles prasības risku vadības dokumentācijas sagatavošanai.
Piemēram, turpmāk nodokļu maksātājam būs jādokumentē nodokļu risku vadības procesi tādā detalizācijas līmenī, lai VID kompetentā persona varētu izsekot līdz līmenim, kurā darbības rada nodokļu risku. Risku vadības dokumentācijā būs jānorāda vismaz šāda informācija – procesa solis, kura ietvaros rodas risks, riska apraksts, par procesa soļa izpildi atbildīgā persona uzņēmumā, definēt nodokļa riska kontroli, noteikt tās ietvaros veicamās darbības un par kontroles izpildi atbildīgo personu. Nodokļu maksātājs varēs izstrādāt arī citus risku vadības normatīvos dokumentus, piemēram, politiku, stratēģiju, procesu kartes, ja tas būs nepieciešams nodokļu risku novēršanai uzņēmumā.
Ja nodokļu maksātājs automātiskās atlases rezultātā kvalificēsies Zeltam, tad VID par to paziņos, un nodokļu maksātājam mēneša laikā būs jāiesniedz nodokļu risku vadības dokumentācijas kopija. Ja nodokļu maksātājs šādu kopiju neiesniegs, tas tiks pārcelts uz Sudrabu.
Turpmāk VID veiks arī nodokļu risku vadības uzraudzību ne mazāk kā 5% no Zelta dalībniekiem. Noteikumi paredz arī kritērijus dalībnieku izslēgšanai, kā arī nodokļu maksātāja tiesības izstāties brīvprātīgi.
Noteikumos ir paredzēts pārejas periods, kura laikā nodokļu maksātājus, kas līdz noteikumu stāšanās spēkā brīdim jau ir PSP dalībnieki, automātiski iekļaus Zeltā. Tie nodokļu maksātāji, kuri uz 2019. gada 1. janvāri atbildīs Zeltam, bet kuriem nebūs ieviesta nodokļu risku vadība, saņems paziņojumu no VID par nodokļu risku vadības ieviešanas nepieciešamību un iespēju kvalificēties Zeltam, līdz 2019. gada 1. martam elektroniski iesniedzot sagatavotās nodokļu riska vadības dokumentācijas kopiju.
Ieguvumi
Plānots, ka Sudraba un Zelta dalībniekiem pienāksies atvieglojumi un priekšrocības, ko piemēros VID, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Ekonomikas ministrija (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra), kā arī Izglītības un zinātnes ministrija, par to informāciju publicējot mājaslapās. Šobrīd VID plānotās priekšrocības varētu būt īsāki termiņi atbilžu sniegšanai, piemēram, izmantojot EDS Sudrabam 7 dienu, bet Zeltam 5 dienu laikā, PVN atmaksa Sudrabam 10 dienu, bet Zeltam 7 dienu laikā, VID individuālo konsultāciju sniegšana, turklāt Zeltam plāno iespēju uzaicināt VID semināru novadīt nodokļu maksātāja telpās. Turklāt Zelta dalībnieku darbiniekiem tiek plānots IIN gada deklarāciju izskatīšanas termiņu saīsināt līdz vienam mēnesim, un vēl tiek plānotas citas gan finanšu, gan nefinanšu priekšrocības.