17.10.2017
Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Jaunais UIN likums: vispārīgie uzkrājumi (3/42/17)

Iepriekšējos rakstos par uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) reformu jau nedaudz informējām MindLink abonentus par UIN piemērošanu uzkrājumiem. Šajā rakstā – plašāk par UIN piemērošanu vispārīgajiem uzkrājumiem, kas noteikta jaunajā UIN likumā.

 

Esošā kārtība līdz 2017. gada 31. decembrim
 
Saskaņā ar pašreizējo UIN maksāšanas kārtību taksācijas perioda apliekamo ienākumu aprēķina šādi: 
  • Apliekamo ienākumu palielina par vispārīgo uzkrājumu palielinājuma summu, ja tā iekļauta izmaksās. Ja uzņēmums uzkrājumus veido pirmo gadu, tad apliekamais ienākums jāpalielina par pilnu uzkrājuma summu;
  • Apliekamo ienākumu samazina par uzkrājumu samazinājuma summu, ja iepriekšējos taksācijas periodos uzkrājumu palielinājuma summa ir iekļauta UIN deklarācijā kā apliekamā ienākuma palielinājums.
Jaunais UIN likums
 
Jaunajā UIN modelī uzkrājumu kustība, kas tiks veikta grāmatvedībā 2018. gadā un turpmāk, vairs neietekmēs ar UIN apliekamo bāzi.
 
Uz 2017. gada 31. decembri bilancē esošo uzkrājumu norakstīšanai, par kuriem veikts apliekamā ienākuma palielinājums iepriekšējos taksācijas periodos, būs jāievēro speciālās Pārejas noteikumu normas.
 
Pārejas noteikumi
 
Saskaņā ar Pārejas noteikumiem par uzkrājumiem, kas atspoguļoti bilancē uz 2017. gada 31. decembri un tiks samazināti pēc 2018. gada 1. janvāra, varēs samazināt ar UIN apliekamo bāzi, uzkrājumu summai piemērojot koeficientu 0,75, atbilstoši šādiem nosacījumiem:
  • Izveidošanas periodā tie ir iekļauti ar UIN apliekamajā ienākumā;
  • Ar 2018. gada 1. janvāri tie ir uzskaitīti atsevišķi no citiem uzkrājumiem.
Ja 2017. pārskata gadā izveidotā uzkrājumu summa pārsniedz 2016. pārskata gadā izveidoto uzkrājumu summu, būs spēkā papildu ierobežojumi:
  • Par šo uzkrājumu samazinājumu, piemērojot koeficientu 0,75, varēs samazināt tikai ar UIN apliekamajā bāzē iekļauto dividenžu vai dividendēm pielīdzināto izmaksu summu;
  • Ar 2018. gada 1. janvāri tie jāuzskaita atsevišķi no citiem uzkrājumiem.
Tātad Pārejas noteikumi neparedz laika ierobežojumu ar UIN apliekamās bāzes samazinājumam, bet ierobežo to bāzi, kuru uzņēmumi varēs samazināt, noteiktos gadījumos sašaurinot to līdz dividenžu izmaksu summai. Turklāt uzkrājumu uzskaites administratīvais slogs ievērojami palielināsies, ņemot vērā Pārejas noteikumu prasību veikt dalītu uzskaiti uzkrājumiem, kas veikti pirms un pēc 2018. gada 1. janvāra, kā arī 2017. pārskata gadā izveidotajiem uzkrājumiem.
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu