Lai turpmāk nepieļautu valdes locekļu parakstu viltošanu ar mērķi piekļūt uzņēmumu datiem, ar šā gada 10. aprīli VID ir ieviesis pastiprinātus drošības pasākumus un plāno izmaiņas normatīvajos aktos, lai nodrošinātu datu aizsardzību.
Pašreizējā kārtība
Lai kļūtu par Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju, šobrīd ir iespējams autentificēties, izmantojot internetbanku,
www.latvija.lv vai drošu elektronisko parakstu (eParaksts). Reģistrācijas brīdī personai tiek piešķirtas tiesības pārstāvēt sevi gan kā fizisku personu, gan kā jebkuru juridisku personu, kurā attiecīgais lietotājs saskaņā ar VID rīcībā esošajiem datiem ir amatpersona vai pilnvarotā persona.
Ja konkrētā fiziskā persona nav amatpersona vai pilnvarotā persona saskaņā ar VID datiem, tad ir iespēja veikt turpmāk minētās trīs darbības, lai iegūtu EDS lietotāja tiesības.
Kā kļūt par EDS lietotāju
1. Jāaizpilda iesniegums par VID informācijas sistēmas lietotāju (-iem), norādot šādu informāciju:
-
EDS klients – juridiska persona, par kuru tiks iesniegti dokumenti;
-
tiesību pārvaldnieks – lietotājs, kurš varēs gan strādāt sistēmā patstāvīgi, gan rediģēt savas un citu lietotāju tiesības un iestatījumus (ir iespējami vairāki tiesību pārvaldnieki);
-
EDS lietotājs – fiziska persona, kura strādās sistēmā tiesību pārvaldnieka piešķirto tiesību ietvaros;
-
IP adrese – neobligāts lauks, kurā norāda IP adresi vai IP adreses masku, ja ir nepieciešamība ierobežot konkrēta lietotāja pieeju EDS tikai no viena datora vai viena tīkla datoriem.
2. Sagatavotos dokumentus var iesniegt jebkurā iesniedzēja dzīvesvietai vai darba vietai tuvāk esošajā VID klientu apkalpošanas centrā.
3. Iesniedzot pieteikumu papīra formā un apliecinot savu identitāti (uzrādot pasi vai identifikācijas karti) kā paraksttiesīgai personai, VID piecu darba dienu laikā reģistrēs lietotāju EDS un uz iesniegumā norādīto lietotāja e-pasta adresi nosūtīs lietotājvārdu un sākotnējo paroli. Saņemot lietotājvārdu un sākotnējo paroli, jaunais lietotājs varēs uzsākt darbu EDS.
Praksē pieredzēts, ka, lai iegūtu uzņēmuma EDS lietotāja tiesības, šo trīs soļu ietvaros bija iespējams iesniegt pilnvaru un pat vienoties ar VID darbinieku, ka šie dokumenti tiks apstrādāti uzreiz, saņemot visas pieejas nepilnas stundas laikā. Tomēr secinot, ka šāda kārtība nav droša un dod iespēju ar uzņēmumu nesaistītām negodprātīgām personām kļūt par EDS lietotāju, VID ir nolēmis ieviest izmaiņas esošajā kārtībā, lai palielinātu drošību. Tas ir svarīgi, jo fiziskai personai kā EDS lietotājam ir piekļuve konfidenciāliem un sensitīviem personu datiem gan par uzņēmumu un tā darbības rādītājiem, klientiem un sadarbības partneriem, gan par uzņēmuma darbiniekiem un to atalgojumu.
Kā būs turpmāk
Lai iegūtu EDS tiesības, sistēma turpmāk nosūtīs lūgumu uzņēmuma amatpersonai apstiprināt minētās tiesības. Izņēmums būs gadījums, ja klātienē ieradīsies uzņēmuma amatpersona, kas drīkst vienpersoniski pārstāvēt uzņēmumu. Jaunas EDS lietotāju tiesības netiks piešķirtas līdz brīdim, kamēr uzņēmuma amatpersona nebūs tās akceptējusi EDS.
VID kopā ar Tieslietu ministriju plāno papildus iestrādāt normatīvajos aktos citus jaunus juridiskus risinājumus, lai pilnībā izvairītos no līdzīgiem gadījumiem, kad personām izdevies nesankcionēti piekļūt konfidenciāliem uzņēmuma datiem. Ierosinājumi ir juridisku personu saziņai ar valsti izmantot elektronisko vidi (kā EDS) vai parakstīt dokumentus ar drošu elektronisko parakstu, vai arī vēršoties iestādē klātienē ar dokumentiem papīra formā, tos atļaut iesniegt vienīgi uzņēmuma amatpersonai.