Līdz ar 9. maija MK sēdē pieņemto lēmumu atbalstīt Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu projektu 2018.–2021. gadam, ir tapis skaidrs, ka nākamo sešu mēnešu laikā Latvijas nodokļu sistēmā ir gaidāmi būtiski grozījumi. Apstiprinot iepriekš izskanējušo ieceri pietuvināt Latvijas uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) režīmu Igaunijas modelim, pamatnostādnēs piedāvātie risinājumi paredz UIN sistēmas reformu ar 2018. gada 1. janvāri, nosakot 0% nodokli reinvestētajai peļņai un 20% nodokļa piemērošanu bruto peļņai sadales brīdī. Lai gan likumprojekti šobrīd vēl ir tikai izstrādes stadijā, šajā rakstā – par Igaunijas modeli un “20/80 nodokļa likmes principa” piemērošanu.
20/80 nodokļa likmes princips
Ar UIN reformas īstenošanu 2000. gadā Igaunijā tika aizsākta unikāla nodokļu politika, kuras galvenais princips ir piemērot nodokli tikai peļņas sadales brīdī, lai motivētu uzņēmumus veikt ilgtermiņa ieguldījumus un veicinātu tautsaimniecības izaugsmi. Igaunijas režīms nosaka pilnīgu UIN atbrīvojumu nesadalītajai peļņai (tostarp ienākumiem no saimnieciskās darbības un uzņēmuma daļu pārdošanas, kā arī tādiem pasīviem ienākumiem kā saņemtās dividendes, procenti, samaksa par intelektuālo īpašumu u.c.). Publiskajā telpā to bieži dēvē par “0% reinvestētās peļņas modeli.”
Vienlaikus UIN aprēķināšanas princips nosaka 20/80 likmes piemērošanu sadalāmās peļņas neto summai, proti, 20% bruto peļņai jeb 25% neto peļņai. Lai izprastu Igaunijas 20/80 principa piemērošanu, aplūkosim praktisku piemēru.
Uzņēmuma pārskata gada peļņa ir €100. Dividenžu izmaksai pieejamais apmērs ir €80, par ko peļņas sadales brīdī jānomaksā €20 UIN.
Lai gan tehniski pārskata gada bruto peļņai (€100) piemēro 20% nodokli, faktiskais nodoklis no saņemtās neto peļņas (€80) ir 25% (€20 = 80*25%).
Nodokļu administrēšana
Šis aprēķins sākotnēji var izskatīties sarežģīts, taču Igaunijas nodokļa maksātāji uzsver sistēmas vienkāršību. Saskaņā ar PwC 2016. gada pētījuma
Paying Taxes rezultātiem Igaunijas nodokļu maksātājam gadā vidēji ir nepieciešama 81 stunda, lai nodrošinātu likumā noteikto nodokļu administrēšanas saistību izpildi. Tādējādi Igaunija ir 4. vietā starp EEZ valstīm, kuru nodokļu režīms nodrošina vienu zemākajiem administratīvā sloga līmeņiem Eiropā.
Igaunijas nodokļa režīma administrēšana balstās uz šādiem aprēķināšanas pamatprincipiem:
- Grāmatvedības peļņa nav jākoriģē nodokļa vajadzībām, jo nepiemēro nodokļu nolietojumu, nodokļu zaudējumus un citas apliekamā ienākuma korekcijas.
- Nodokli piemēro taksācijas periodā sadalītajai peļņai, ko veido dividendes (arī likvidācijas kvota), maksājumi uzņēmuma pašu kapitāla samazināšanai vai akciju atpakaļpirkšanai, transfertcenu korekcijas, ar nodokli apliekami dāvinājumi, ziedojumi u.c.
- 20/80 nodokļa likmes piemērošanai ir pakļauti visi nodokļu vajadzībām neatskaitāmie izdevumi, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību (piemēram, soda naudas, vērtspapīru iegāde no zemu nodokļu un beznodokļu valstīs reģistrētiem uzņēmumiem, darbinieku un klientu izklaides pasākumu izdevumi, reprezentācijas izdevumi, kas pārsniedz noteiktu normu).
- Taksācijas periods ir kalendāra mēnesis.
Šajā rakstā aplūkoto reinvestētās peļņas režīmu piemēro Igaunijas nodokļa rezidentiem – Igaunijā reģistrētām juridiskām personām un pastāvīgajām pārstāvniecībām. Atsevišķām struktūrām, piemēram, pensiju un ieguldījumu fondiem, piemēro īpašu nodokļa režīmu, kura principi atšķiras no minētajiem.