Šajā rakstā aplūkojam likuma “Par ienākuma nodokli” un PVN likuma grozījumu projektu galvenos aspektus attiecībā uz darba devējam piederošu automašīnu izmantošanu.
Nodokļu piemērošana darba devēja auto, ko lieto gan saimnieciskām, gan privātām vajadzībām (jaukta lietošana)
Pašreizējā sistēma Igaunijā paredz piemērot nodokli darba devējam piederošu automašīnu privātai lietošanai pēc nobrauktajiem kilometriem, bet ir nepieciešams aizpildīt maršruta lapas, lai deklarētu lietošanu privātām un saimnieciskām vajadzībām, kas ir apgrūtinoši un sarežģīti, jo abus lietojumus bieži vien ir grūti atšķirt.
Privātas lietošanas cena par kilometru vairāk nekā piecus gadus vecai automašīnai ar dzinēja tilpumu līdz 2000 cm3 ir €0,2 (citos gadījumos €0,3). Ja maršruta lapas netiek aizpildītas, bet vienalga tiek veikti privāti braucieni, tad neatkarīgi no faktiskā nobraukuma automašīnas nodokļa bāze ir €256 mēnesī, no kuras jāmaksā ienākuma nodoklis un sociālais nodoklis aptuveni €170 apmērā.
Uz kilometriem balstīta aprēķina vietā uz kilovatiem balstīts aprēķins
Saskaņā ar likuma “Par ienākuma nodokli” grozījumu projektu privātas lietošanas izdevumi vairs nebūtu atkarīgi no maršruta lapās uzrādītajiem kilometriem, bet gan no dzinēja tilpuma. Vienīgā privātu braucienu deklarēšanas iespēja būtu uz kilovatiem balstīts aprēķins neatkarīgi no tā, vai un cik daudz uzņēmuma auto ir faktiski bijis privātā lietošanā. Ja nebūtu uz kilometriem balstītas uzskaites, tad privātas lietošanas izdevumu atmaksa darba devējam nepalīdzētu izvairīties no nodokļa samaksas. Uz kilometriem balstīts aprēķins kļūtu neiespējams, jo Finanšu ministra attiecīgais 2011. gada 13. janvāra rīkojums §2(1) tiktu atcelts (šobrīd tas ļauj veikt uz kilometriem balstītu uzskaiti ar maršruta lapām).
Ja darba devējs joprojām atļaus auto privātu lietošanu, tad nodokļa bāze papildu labumu aplikšanai ar nodokli būs €1,96 par kW atbilstoši informācijai, kas pieejama no satiksmes reģistra.
Tādējādi automašīnām zem 130 kW izmaksas pazeminātos, bet virs 130 kW izmaksātu dārgāk. Lielākā daļa uzņēmumiem piederošo automašīnu ir 50–130 kW intervālā. Saskaņā ar Finanšu ministrijas sniegto informāciju uz dzinēja tilpumu balstīts aprēķins ir labākais risinājums, lai nostiprinātu saikni starp gūto labumu no privātas lietošanas un nodokļa bāzi papildu labumu aplikšanai ar nodokli, vienlaikus lieki nesarežģījot sistēmu, jo sasaisti ar auto tirgus cenu būtu sarežģīti un apgrūtinoši administrēt. Tā kā vispārīgā gadījumā pamatlīdzekļu vērtība ar laiku pazeminās, līdzīgi pašreizējai sistēmai vairāk nekā piecus gadus vecām automašīnām būtu zemāka nodokļa bāze (€1,47 par kW), proti, 25% samazinājums salīdzinājumā ar jauniem transportlīdzekļiem.
Ienākuma nodokļa un sociālā nodokļa saistības
Ienākuma nodokļa un sociālā nodokļa saistības ir aptuveni €1,3 par kW mēnesī ar nodokļa bāzi €1,96 par kW.
Piemēram, privāti lietojot 111 kW automašīnu Toyota RAV4, kas pirmo reizi reģistrēta 2015. gadā, nodokļa bāze būtu €217,56 ar ikmēneša nodokļa maksājumu €144 apmērā (šobrīd bez maršruta lapām šie cipari būtu €256 un €170).
(turpinājums nākamajās Īsziņās)