25.07.2017
Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Grozīs IIN likumu (1/30/17)

Šā gada 9. maijā Ministru kabinets pieņēmis lēmumu atbalstīt Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu projektu 2018.–2021. gadam, kurā paredzētas apjomīgas izmaiņas nodokļu sistēmā. Šobrīd ir publiski pieejams likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN) grozījumu projekts, ko atbalstījis Ministru kabinets. Papildus diferencētajām IIN likmēm dažādiem ienākumu līmeņiem, likumprojektā ir paredzēti daudzi citi nozīmīgi grozījumi. Šajā rakstā – par svarīgākajiem.
 
 
Dividendes
 
Pašlaik ienākumu no kapitāla, kas nav kapitāla pieaugums, tostarp dividendes, apliek ar IIN 10% apmērā. Dividendes izmaksā no peļņas, kas jau ir aplikta ar UIN 15% apmērā. Tādējādi dividendes apliek vispirms ar UIN un tad ar IIN.
 
Grozījumi paredz paaugstināt IIN likmi dividendēm uz 20%. Taču vienlaikus gadījumā, ja uzņēmums peļņu jau būs aplicis ar UIN, papildus IIN vairs nebūs jāmaksā.
 
Turklāt likumprojektā ir paredzēts trīs gadu pārejas periods, kurā dividendes varēs aplikt ar 10% IIN. Attiecīgi 20% IIN dividendēm paredzēts piemērot ar 2021. gadu.
 
Attaisnotie izdevumi
 
Šobrīd Latvijas iedzīvotājiem, kas taksācijas gada laikā ir maksājuši IIN, ir tiesības, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, pieprasīt IIN atmaksu par attaisnotiem izdevumiem. Attaisnoto izdevumu saraksts ir noteikts IIN likuma 10. pantā. Šobrīd nodokļu maksātājiem ir pieejami šādi attaisnotie izdevumi:
  • valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba ņēmēja daļa);
  • iemaksas privātos pensiju fondos, kas nepārsniedz 10% no personas gada apliekamā ienākuma;
  • dzīvības apdrošināšanas iemaksas, kas nepārsniedz 10% no personas gada apliekamā ienākuma;
  • izdevumi par izglītību un ārstniecības pakalpojumiem (izņemot zobārstniecību un plānveida operācijas) līdz EUR 215 gadā par katru ģimenes locekli;
  • izdevumi par zobārstniecību un plānveida operācijām – bez ierobežojuma;
  • ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām;
  • ziedojumi politiskām partijām.
Vienlaikus iemaksas privātos pensiju fondos, dzīvības apdrošināšanas iemaksas, ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām un ziedojumi politiskām partijām kā attaisnotie izdevumi ir iekļaujami apmērā līdz 20% no personas gada apliekamā ienākuma.
 
Ar 2018. gadu ir paredzēti šādi attaisnotie izdevumi:
  • valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba ņēmēja daļa);
  • izdevumi par izglītību un ārstniecības pakalpojumiem (izņemot zobārstniecību un plānveida operācijas), ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām, ziedojumi politiskām partijām līdz 50% no gada apliekamā ienākuma ar summāru ierobežojumu EUR 600 gadā par katru ģimenes locekli;
  • iemaksas privātos pensiju fondos un dzīvības apdrošināšanas iemaksas līdz 10% no gada apliekamā ienākuma ar summāru ierobežojumu EUR 4000 gadā.
Tā kā katram iedzīvotājam aktuālas ir atšķirīgas attaisnoto izdevumu kategorijas, nav iespējams precīzi aprēķināt plānoto izmaiņu ietekmi uz IIN pārmaksas apmēru. Tomēr ir aplēsts, ka, ieviešot minētos ierobežojumus attaisnotajiem izdevumiem, palielinātos IIN ieņēmumi valsts un pašvaldību budžetos. Tātad kopumā iedzīvotāji turpmāk varētu pretendēt uz mazāku pārmaksātā IIN atmaksu.
 
Neapliekamais minimums
 
Kopš 2016. gada 1. janvāra ir ieviests gada diferencētais neapliekamais minimums (GDNM). To aprēķina pēc MK noteiktas formulas, lai nodrošinātu, ka iedzīvotājiem ar zemāku ienākumu līmeni būtu augstāks neapliekamais minimums (NM).
 
Šobrīd darba devēji, izmaksājot atalgojumu, piemēro minimālo NM, un iedzīvotājiem ir iespēja pieprasīt piemērot pilno GDNM, brīvprātīgi iesniedzot gada ienākumu deklarāciju. Tas nozīmē, ka ir palielinājies administratīvais slogs gan iedzīvotājiem, gan VID.
 
Saskaņā ar likumprojektu GDNM piemēros, izmaksājot algu. Prognozēto NM aprēķinātu VID, ņemot vērā iepriekšējo periodu ienākumu apjomu. NM apmērs tiktu atjaunots reizi pusgadā.
 
Vēršam uzmanību, ka šāda GDNM piemērošana var radīt situāciju, ka personai ir piemērots pārāk liels NM, proti, gadījumos, kad iepriekšējā periodā persona ir guvusi mazākus ienākumus nekā tekošajā periodā. Grozījumi nosaka, ka šādās situācijās personai būtu ne tikai jāsamaksā papildu IIN, bet arī rastos pienākums iesniegt gada ienākumu deklarāciju obligātā kārtībā.
 
Šīs izmaiņas vēl tiks skatītas Saeimā.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu