Jau kādu laiku nodokļu maksātāji VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) var pamanīt jaunu funkcionalitāti – de minimis. Kas tas īsti ir – par to šajā rakstā.
De minimis atbalsts
De minimis ir viens no veidiem, lai valsts atbalstu uzskatītu par saderīgu ar ES iekšējo tirgu.
De minimis ir Eiropas Komisijas ieviestais termins minimālā apjoma atbalsta jēdzienam, kurš nosaka, ka mazo summu atbalsta programmas, kam faktiski nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību starp dalībvalstīm, nav pakļautas vispārējām komercdarbības atbalsta kontroles prasībām. De minimis ietvaros atbalsta apjoms nedrīkst pārsniegt 200 000 eiro trīs fiskālo gadu laikposmā. Ir arī citi nosacījumi, kas jāievēro, piemēram, viena vienota uzņēmuma definīcijas ievērošana, no atbalsta izslēgtās nozares un darbības (piemēram, atbalstu nedrīkst piešķirt uzņēmumiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu), atbalsta instrumentu veidi, nosacījumi, kas jāpiemēro uzņēmumu apvienošanās, iegādes vai sadalīšanas gadījumos, kumulācijas nosacījumi.
Saimnieciskās darbības veicējam, kurš var būt juridiska vai fiziska persona, komercdarbības atbalstu piešķir saskaņā ar kādu no de minimis regulām viena vienota uzņēmuma vai ekonomiskas vienības līmenī.
Atbalstu piešķir no valsts, pašvaldības vai Eiropas līdzekļiem, piemēram, dotācijas, finanšu ieguldījumi aizdevumu veidā, garantijas, nodokļa likmju samazināšana, nodokļu un nodevu atvieglojumi un cita tieši vai pastarpināti sniegta finansiāla palīdzība, kas dod zināmas priekšrocības un rada vai var radīt konkurences ierobežojumus. Atbalsta sniedzējs var būt valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona, kas pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu vai ir atbildīga par atbalsta programmas izstrādi vai atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta piemērošanu.
De minimis sistēmas ieviešana
De minimis atbalsta sistēmas izstrāde ir VID un Finanšu ministrijas aktivitāte “Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācijas” projekta ietvaros ar mērķi nodrošināt publisko datu vairākkārtējas izmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību.
Kopš šā gada 1. jūlija Latvijā de minimis atbalsta uzskaite notiek elektroniski de minimis atbalsta uzskaites sistēmā VID EDS sadaļā – poga de minimis. Ieejot šajā sadaļā, nodokļu maksātājiem ir iespēja elektroniski aizpildīt de minimis atbalsta uzskaites veidlapu un sekot līdzi datiem, t.sk. saistītiem uzņēmumiem piešķirtajam de minimis atbalstam un pieejamiem atlikumiem. Līdz ar to, piesakoties šim atbalstam, tā saņēmējiem uzskaites veidlapa vairs nav jāiesniedz papīra formātā.
Sīkāk ar de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību var iepazīties MK noteikumos Nr. 715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”, kuri stājās spēkā šā gada 1. jūnijā.
De minimis atbalsta sistēmas ieviešana noteikti mazinās nodokļu maksātāju administratīvo slogu un veicinās efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību.