Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Digitālo nodokļu nākotne: ESAO Pirmais pīlārs (2/8/20)

Turpinot mūsu iepriekšējās Īsziņas tēmu “Vienota pieeja digitālās ekonomikas nodokļu problēmu risināšanai,” šajā rakstā – sīkāk par starptautisko nodokļu regulējumu, kas iekļauts ESAO Pirmajā pīlārā.

 

ESAO priekšlikumi
 
Digitalizētajā pasaulē daudzus pakalpojumus sniedz attālināti un tiešsaistē, tāpēc tiem nav nepieciešama uzņēmumu grupas fiziska klātbūtne konkrētā valstī. Rodas nodokļa uzlikšanas problēma, jo tradicionālie uzņēmumu ienākuma nodokļi ir saistīti ar fizisku klātbūtni (filiāle, pastāvīgā pārstāvniecība u.c.), kas vairs neatspoguļo digitalizētās pasaules realitāti. Pirmais pīlārs apkopo galvenos risinājumus, kas novērsīs nevienmērīgu peļņas sadali digitālajā uzņēmējdarbībā:
  • Tvērums – digitalizēti uzņēmumi, kas mijiedarbojas ar lietotājiem;
  • Jauns regulējums saiknei (nexus), kas nav atkarīga no uzņēmuma fiziskas klātbūtnes, bet galvenokārt balstās uz apgrozījumu konkrētā valstī;
  • Jauns peļņas sadales regulējums, kas iet tālāk par nesaistītu pušu darījuma (arm’s length) principu;
  • Lielāka nodokļu piemērošanas noteiktība, ko nodrošina peļņas sadale trīs līmeņos – A, B un C.
Tvērums
 
Jaunā nodokļa mērķis ir aptvert lielos uzņēmumus, kuri mijiedarbojas ar gala lietotājiem un kurus var iedalīt divos segmentos:
  1. lielā mērā digitalizēti pakalpojumi (tiešsaistes mārketings, straumēšana, sociālās platformas, mākoņskaitļošanas pakalpojumi u.c.);
  2. uz patērētāju vērsta uzņēmējdarbība (personālie datori, automašīnas, patērētāju zīmoli u.c.).
Pirmais pīlārs pievēršas uzņēmumiem, kuri attālināti mijiedarbojas ar lietotājiem un kuriem svarīgs darbības elements ir datu apstrāde un mārketings.
 
Izņēmumi ir ieguves rūpniecība un preču (commodity) tirdzniecība, regulētā finanšu nozare, kā arī kuģu un lidmašīnu darbība starptautiskajā satiksmē. Turklāt ESAO plāno ieviest slieksni, kas līdzīgs pārskatiem par katru valsti (country-by-country reporting), tātad Pirmais pīlārs attieksies tikai uz grupām, kuru bruto ieņēmumi pārsniedz 750 miljonus eiro.
 
Jauns saiknes regulējums un peļņas sadale
 
Saskaņā ar tradicionālo ienākumu sadales regulējumu jebkurai saiknei bez fiziskas klātbūtnes aprēķinātā peļņa būtu vienāda ar nulli. Tāpēc ESAO ievieš jaunu jēdzienu “būtiska ekonomiskā klātbūtne” (significant economic presence), kas neprasa fizisku klātbūtni konkrētā valstī, bet ņem vērā no tirgus (klientiem/lietotājiem) gūtos ieņēmumus. Pašlaik ESAO turpina darbu pie jaunās saiknes definēšanas, pārskatot dažādus parametrus (lietotāju skaitu, tirgus daļu, ieņēmumus u.c.).
 
Trīs līmeņi
 
Ja uzņēmumu grupai konkrētā valstī konstatē būtisku ekonomisko klātbūtni saskaņā ar jauno saiknes regulējumu, tad nākamais jautājums ir, kādu peļņu aplikt ar nodokli? ESAO piedāvā peļņas sadales koncepciju, kas sasniedz abus mērķus – nodrošina atbilstību spēkā esošajam regulējumam un rada tiesības aplikt ar nodokli digitalizētās uzņēmējdarbības virspeļņu. Uzņēmuma peļņu sadala trīs daļās: B un C ir peļņas apjomi, ko attiecina uz uzņēmumu atbilstoši nesaistītu pušu darījuma principam, savukārt A ir papildu tiesības uzlikt nodokli Pirmā pīlāra jaunajā sistēmā. Peļņas apjomus B un C apliek ar nodokli atbilstoši spēkā esošajam fiziskās klātbūtnes regulējumam, savukārt A piešķir nodokļa uzlikšanas tiesības arī valstīm, kurās grupai nav fiziskas klātbūtnes, toties ir lietotāji/klienti.
 

 

A – jaunas nodokļa uzlikšanas tiesības

Nodokļa uzlikšanas tiesības būs gan valstīm, kurās grupa darbojas, gan tām, kurās grupai nav fiziskas klātbūtnes. Šo daļu aprēķinās, pamatojoties uz grupas konsolidētajiem gada pārskatiem, no peļņas atskaitot nosacītu standarta ienākumu no pamatdarbības. “Nosacīto atlikušo” peļņu tad attiecinās uz valstīm, kurās grupai ir būtiska ekonomiskā klātbūtne, pamatojoties uz apgrozījumu. Šo daļu ESAO plāno faktiski piemērot gan peļņai, gan zaudējumiem.

   

 


 

C – papildu funkcijas (strīdu novēršana un risināšana)

Šī daļa ir ieviesta, lai novērstu un izšķirtu strīdus, ja pārsniegta atbilstoši B daļai kompensētā summa vai arī ja grupa vai uzņēmums valstī veic citas darbības, kas nav saistītas ar mārketingu un izplatīšanu.

   

 


 

– fiksēta peļņa par noteiktām izplatīšanas un mārketinga pamatdarbībām

Šo daļu definē kā piemērojamu “mārketinga un izplatīšanas pamatdarbībām” izplatītājiem, kuri iepērk preces no saistītām personām tālākpārdošanai, t.i., fiksēta peļņa.

 

Secinājumi
 
Visiem Pirmā pīlāra priekšlikumiem ir kopīgs visaptverošs mērķis, proti, no dažādiem aspektiem atzīt pašreizējā peļņas sadales sistēmā neatzīto vērtību, ko rada uzņēmējdarbība vai līdzdalība lietotāju/tirgus jurisdikcijās. Kopumā ESAO Darba programmas Pirmais pīlārs nodrošinās uzņēmējdarbības virspeļņas pārdali atbilstoši jaunajam saiknes regulējumam. Trīs līmeņu peļņas sadales ideja ir piešķirt valstīm, kurās pārdod preces vai kurās dzīvo to lietotāji, tiesības aplikt ar nodokli lielāku grupas peļņas daļu.
 
(turpinājums sekos)

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu